تهدید به انتشار تصاویر خصوصی

تهدید به انتشار و یا منتشر کردن عکس و فیلم دیگران جرم محسوب می شود‌. در موارد بسیاری متهم با تهدید به انتشار تصاویر خصوصی و شخصی اقدام به اخاذی نیز می کند. بسیاری از افرادی که تصاویر خصوصی آن ها مورد سرقت قرار گرفته است برای حفظ آبروی خود به خواسته های غیر قانونی متهم تن می دهند و ممکن است متهم در چندین مرحله از افراد اخاذی کند‌. مجازات متهم طبق قانون باعث می شود تا افراد قربانی و شاکی مورد حمایت قرار بگیرند.

تهدید افراد جامعه بدین وسیله یکی از جرایمی محسوب می شود که قانونگذار برای مقابله با آن قوانینی را وضع کرده است. قوانین مرتبط با این جرم در دادسرای کیفری وضع می شود و متهم متناسب با جرم خود محاکمه می شود. چون انتشار تصاویر و فیلم خصوصی موجب از بین رفتن آبروی افراد در جامعه می شود، عمل مورد نظر جرم است و طبق قانون مجازات نیز دارد. مجازات باعث می شود که وقوع این عمل و جرم در جامعه کاهش پیدا کند.

آیا تهدید به انتشار تصاویر خصوصی افراد در فضای مجازی جرم محسوب می شود؟

افرادی در سطح جامعه ممکن است قربانی جرم را تهدید به انتشار فیلم و عکس های شخصی وی در فضای مجازی کنند، اصولا تهدید نیز یک جرم محسوب می شود حتی اگر متهم این عمل را هم انجام ندهد. تهدید افراد در فضای مجازی به انتشار تصاویر و فیلم نیز ممکن است موجب بی آبرویی و افشای اسرار خانوادگی شود، به همین دلیل طبق قانون عمل فوق جرم می باشد و شخص تهدید کننده هم باید طبق قانون مجازات شود چه تقاضای مالی به قصد اخاذی کرده باشد و یا نکرده باشد.

تهدید به انتشار تصاویر خصوصی

نکات مهم درباره تهدید به انتشار تصاویر خصوصی و خانوادگی

افرادی که مورد تهدید قرار گرفته اند نباید دلایل اثبات جرم را از بین ببرند. ادله باید توسط این افراد جمع آوری شود. قربانی جرم باید برای متهم کردن فرد تهدید کننده  شکایت کند، در این صورت قانون از فرد شاکی حمایت می کند.  بعد از ثبت شکایت، جرم باید اثبات شود، سپس متهم طبق قانون مجازات می شود.

توجه به این نکته هم ضروری است که انتشار تصاویر شخصی افراد یک جرم مستقل و جدایی است که با جرم تهدید به انتشار تصاویر خصوصی تفاوت دارد و مجازات های این دو عمل نیز متفاوت است. طبق قانون، جرم تهدید از جرایمی محسوب می شود که شاکی می تواند در مورد آن گذشت کند. اگر مجرم صرفا تهدید کند ولی خواسته ای نداشته باشد باز هم این عمل جرم است. حال ممکن است عکس و فیلم مربوط به نزدیکان فرد قربانی باشد ولی او مورد تهدید قرار بگیرد.

در چه شرایطی تهدید به انتشار تصاویر خصوصی و فیلم شخصی جرم محسوب می شود؟

فردی که اقدام به تهدید می کند باید توانایی این عمل را داشته باشد، در صورتی که فرد سواد و اطلاعات رایانه ای نداشته باشد و یا به اینترنت دسترسی نداشته باشد این عمل، تهدید و جرم محسوب نمی شود.  تهدید افرادی جرم است که دارای فیلم و عکس های خانوادگی بسیاری هستند، چون در این صورت مجرم می تواند تهدید را عملی کند. تشخیص اینکه عمل انجام شده تهدید است  یا ن از طریق عرف انجام می شود، بدین معنی است که تهدید باید در جامعه عرفا موجب ترس و هراس اشخاص گردد.

پیشنهاد میکنیم مقاله وکیل مشهد را نیز مطالعه نمایید

چگونه مدارک و مستندات تهدید جمع آوری شود؟

اگر تهدید به صورت تلفنی انجام شد، فرد شاکی باید صدای مجرم را ضبط کند. شاکی می تواند در هنگام تهدید، صدای مجرم را در حضور شاهدان پخش نمایند، چون افرادی که صدای مجرم را شنیده اند می توانند به عنوان شاهد در دادگاه حضور پیدا کنند. اگر تهدید از طریق فضای مجازی مانند تلگرام و یا پیامک صورت بگیرد فردی که مورد تهدید واقع شده است باید تمامی این داده ها را حفظ کند. این داده ها به هیچ عنوان نباید پاک شود، پاک کردن اطلاعات و داده ها از ترس بی آبرویی یک اشتباه بزرگ است. بهتر است قربانی جرم قبل از هرکاری با یک وکیل مجرب مشورت کند و به هیچ عنوان در مقابل فرد تهدید کننده از خود ضعف نشان ندهد.

نکات مهم قبل از شکایت و طرح دعوی

قربانی جرم نباید با فرد تهدید کننده وارد مذاکره شود، همچنین نباید به خواسته های او تن دهد، چون ممکن است اخاذی مجرم در چندین مرحله انجام شود. بهتر است همواره مجرم را تهدید کنید و به او هشدار دهید که طبق قانون عمل می کنید، در غیر اینصورت پیشروی تهدید کننده در این امر افزایش می یابد. فردی که مورد تهدید قرار گرفته است باید تمامی مکالمات را مستند و جمع آوری کند، این عمل باعث می شود که مدارک مورد نیاز طرح دعوی  جمع آوری شود. افراد در این مواقع باید اعتماد به نفس خود را حفظ کنند، چون ترس باعث کنترل و اعمال قدرت بیشتر تهدید کننده می شود.

تهدید به انتشار تصاویر خصوصی

نحوه شکایت تهدید به انتشار فیلم و عکس خصوصی

فردی که قصد شکایت دارد باید ابتدا به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نماید و در سامانه ثنا ثبت نام کند. از این مرحله شکایت نامه ای باید تنظیم شود و به همراه تمامی مدارک ثبت شود. بعد از ثبت شکایت، تحقیقات مقدماتی در دادسرای عمومی و انقلاب انجام می شود. از قرار مجرمیت برای متهم، دادگاه کیفری دو مرجع رسیدگی و صدور حکم خواهد بود.  فرد شاکی می تواند با جمع آوری تمامی مدارک، شکایت را در مدت زمان کوتاهی به سرانجام برساند. مشورت کردن با وکیل پایه یک دادگستری می تواند به فرد شاکی در راهیابی مسیر پرونده کمک شایانی کند.

وکیل مشهد تصادف

مشاوره ۲۴ ساعته ۷ روز هفته

مشخصات خود را وارد کنید تا مشاوران ما با شما تماس برقرار کنند

جمع بندی

اگر شخصی، شما را به افشا و انتشار تصاویر خصوصی تهدید کرد، حتی اگر آن عمل را هم انجام ندهد مرتکب جرم شده است و شما می توانید به جرم تهدید انتشار فیلم و عکس های خصوصی از او شکایت کنید. در قانون مجازات این جرم مشخص شده است. مجازات و جرم انتشار تصاویر با مجازات و جرم تهدید به انتشار تفاوت دارد. بهتر است افراد قبل از طرح شکایت با یک وکیل مشورت نمایند و تمامی  مدارک و مستندات را علیه فرد تهدید کننده جمع آوری کنند. جمع آوری مستندات باعث سرعت یافتن روند شکایت می شود. برای دریافت مشاوره می توانید به سایت وکیل آگاه مراجعه کنید.

امتیاز شما به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشهد نبش بلوار معلم 32 پلاک 784 طبقه اول

info@vakilagah.com

شنبه تا چهارشنبه 8 تا 16

تماس با وکیل 09155802353
Call Now Button09155802353 تماس بگیرید