عدم پرداخت دیه ضرب و جرح

عدم پرداخت دیه ضرب و جرح

ضرب و جرح یکی از جرائمی است که علیه جان مردم صورت می گیرد. شخصی که مرتکب ضرب و جرح می شود مطابق قانون مجازات اسلامی و با در نظر گرفتن عمدی یا غیرعمدی بودن آن جرم، با وی رفتار خواهد شد. در واقع با وقوع ضرب و جرح عمدی، مجازاتی از جمله قصاص، حبس تعزیری و دیه ضرب و جرح برای شخص مجرم در نظر گرفته خواهد شد. در خصوص مهلت پرداخت دیه می توان گفت که در جرایم عمدی مهلت پرداخت دیه از تاریخ وقوع جرم، یک سال در نظر گرفته شده است که در صورت عدم پرداخت دیه ضرب و جرح، عواقبی برای مجرم به دنبال خواهد داشت.

در ادامه این مقاله از سایت وکیل مشهد به بررسی نکات مهم در مورد دیه ضرب و جرح می پردازیم، تا انتهای مطب همراه ما باشید.

عدم پرداخت دیه ضرب و جرح

ضرب و جرح چیست؟

ضرب و جرح مجموعا به وارد شدن ضربه به شخص و ایجاد جراحت گفته می شود که ضرب شامل ضربه ای است که نتیجه آن ایجاد التهاب، ورم و کبودی است. جرح نیز زمانی صورت می گیرد که به دنبال وارد شدن ضربه به شخص، خون جاری شود و شخص آسیب دیدگی جدی داشته باشد. تشخیص ضرب و جرح در پزشکی قانونی امکان پذیر است. با پیگیری ضرب و جرح از طریق پزشکی قانونی و تایید آن، در نهایت شخصی که مرتکب ضرب  جرح عمدی شده باشد، محکوم به مجازات و پرداخت دیه ضرب و جرح خواهد بود که در ادامه به بررسی عواقب عدم پرداخت دیه ضرب و جرح نیز می پردازیم.

مجازات ضرب و جرح عمدی چیست؟

مطابق ماده 614 قانون مجازات اسلامی، چنانچه شخصی عمدا به دیگری ضرب یا جرحی وارد کند که موجب نقص، شکستگی، از کار افتادگی یا منجر به مرض دائمی و یا فقدان یک عضو شود، در این صورت اگر شرایط قصاص وجود نداشته باشد و اقدام وی موجب اخلال در نظم و امنیت جامعه گردد، شخص مجرم به دو تا پنج سال حبس محکوم خواهد شد. در صورتی که مجنی علیه مرتکب درخواست پرداخت دیه داشته باشد، در این صورت مجرم محکوم به پرداخت دیه ضرب و جرح نیز می باشد. سایر تبصره های مرتبط با این ماده قانون عبارتند از:

  • در صورتی که ضرب و جرح منجر به آسیب دیدگی های فوق نشود اما مجرم آلت جرح مانند اسلحه یا چاقو به همراه داشته باشد، در این صورت به 1 تا 3 ماه حبس محکوم خواهد شد.
  • هنگام وقوع ضرب و جرح در صورت عمدی بودن، مجرم محکوم به پرداخت دیه است. در صورت عدم پرداخت دیه ضرب و جرح، مجازات تعزیری برای مجرم در نظر گرفته خواهد شد.
  • چنانچه در وقوع ضرب و جرح عمدی، ضایعات فوق ایجاد نشود و مجرم وسایل ارتکاب جرم مانند چاقو و اسلحه به همراه نداشته باشد، مجازات تعزیری در نظر گرفته نخواهد شد.

 

مشاوره 24 ساعته 7 روز هفته

مشخصات خود را وارد کنید تا مشاوران ما با شما تماس برقرار کنند

 

مجازات اسید پاشی

اسید پاشی یکی از جرائم عمد محسوب می شود که در قانون تشدید مجازات 1 اسید پاشی این چنین آمده است: (( هرکس عمداً با پاشیدن هر نوع ترکیبات شیمیایی مانند اسید، با هر میزان غلظت موجب جنایت بر نفس، عضو یا منفعت شود در صورت مطالبه از ناحیه مجنی علیه یا ولی‌ دم حسب مورد با رعایت شرایط مقرر در کتاب قصاص، به قصاص نفس، عضو یا منفعت محکوم می ‌شود.))

بنابراین متهم اسید پاشی علاوه بر پرداخت دیه به حبس تعزیری 5 تا 25 سال به بالا نیز محکوم خواهد شد.

تعیین دیه ضرب و جرح

مقدار دیه ضرب و جرح بر اساس عمدی یا غیر عمدی بودن آن تعیین می شود. در ضرب و جرح عمدی در صورتی که قصاص امکان پذیر نباشد یا مجنی درخواست دیه داشته باشد، مقدار دیه بر اساس آسیب دیدگی شخص با گزارش پزشکی قانونی تعیین می شود. لازم به ذکر است، در تعیین میزان دیه نظر پزشک مورد تایید قوه قضاییه نیز مورد تایید دادگاه است. دیه مشخص شده باید توسط متهم در موعد مقرر پرداخت شود، در صورت عدم پرداخت دیه ضرب و جرح متهم به حبس تعزیری محکوم خواهد شد.

مهلت پرداخت دیه ضرب و جرح

مطابق قانون 482 مجازات اسلامی، پرداخت دیه ضرب و جرح بر اساس عمدی یا غیرعمد بودن آن به شرح زیر است:

  • مهلت پرداخت دیه در جرایم عمد ظرف یک سال قمری از زمان وقوع جنایت می باشد.
  • مهلت پرداخت دیه در جرائم شبه عمد ظرف دو سال قمری از زمان وقوع جنایت است.
  • مهلت پرداخت دیه در جرایم خطا محض ظرف سه سال قمری از زمان وقوع جرم است.

لازم به ذکر است، ضرب و جرح همواره جزء جرائم عمد محسوب می شود، بنابراین دیه ضرب و جرح باید ظرف یک سال از زمان وقوع جرم توسط متهم پرداخت شود.

عدم پرداخت دیه ضرب و جرح

نحوه شکایت ضرب و جرح عمدی چیست؟

در صورت وقوع ضرب و جرح عمدی لازم است ابتدا به کلانتری مراجعه نمایید و پرونده تشکیل دهید و در نهایت برای برآورد آسیب های وارد شده به پزشکی قانونی مراجعه کنید. با تکمیل پرونده پزشکی در پزشکی قانونی، پرونده به دادسرا ارجاع داده خواهد شد و ابلاغیه جلب متهم از سوی دادگاه صادر می شود.

متهم با حضور در دادسرا باید از خود دفاع کند و در صورت تایید دفاعیه های متهم، قرار مجرمیت صادر می شود و وثیقه مناسب تعیین می گردد، در نهایت پرونده به دادگاه ارجاع داده می شود. قاضی در دادگاه بدوی با بررسی دفاعیات متهم و مدارک موجود، اقدام به صدور رای می کند که این رای به مدت 20 روز قابل اعتراض و تجدید نظر خواهی است.

در صورت استفاده از سلاح سرد یا گرم در ضرب و جرح، نیاز با شکایت شاکی خصوصی نیست و مدعی العموم به عنوان شاکی حاضر است. چنانچه در ضرب و جرح از سلاح گرم یا سرد استفاده نشود، بخشی از دیه ضرب و جرح قابل بخشش خواهد بود.

جمع بندی

در صورت وقوع ضرب و جرح متهم محکوم به پرداخت دیه ضرب و جرح است که در صورت عدم پرداخت دیه ضرب و جرح ظرف یک سال قمری پس از وقوع جرم، متهم با عواقب آن از سوی قانون مواجه خواهد شد. برای تعیین دیه ضرب و جرح، میزان آسیب دیدگی شخص از سوی پزشکی قانونی مشخص شده و توسط متهم باید پرداخت شود. در مواردی که از سلاح گرم یا سرد در ضرب و جرح استفاده شود، شاکی مدعی العموم بوده و متهم محکوم به حبس تعزیری خواهد بود. امیدوارم این مقاله از سایت وکیل آگاه برای شما مفید بوده باشد.

 

در این مقاله سعی شد نکات کاملی در زمینه عدم پرداخت دیه ضرب و جرح در اختیار شما کاربران گرامی قرار دهیم.

چنانچه نیاز به مطالعه بیشتر در زمینه کیفری هستید میتوانید به بخش وکیل کیفری مشهد مراجعه نمایید.

چنانچه در زمینه مسائل کیفری و دیه نیاز به مشاوره داشتید میتوانید با مراجعه به بخش مشاوره رایگان وکیل درخواست مشاوره خود را ثبت نمایید.

نحوه شکایت ضرب و جرح عمدی چیست؟

در صورت وقوع ضرب و جرح عمدی لازم است ابتدا به کلانتری مراجعه نمایید و پرونده تشکیل دهید و در نهایت برای برآورد آسیب های وارد شده به پزشکی قانونی مراجعه کنید. با تکمیل پرونده پزشکی در پزشکی قانونی، پرونده به دادسرا ارجاع داده خواهد شد و ابلاغیه جلب متهم از سوی دادگاه صادر می شود.

ضرب و جرح چیست؟

ضرب و جرح مجموعا به وارد شدن ضربه به شخص و ایجاد جراحت گفته می شود که ضرب شامل ضربه ای است که نتیجه آن ایجاد التهاب، ورم و کبودی است. جرح نیز زمانی صورت می گیرد که به دنبال وارد شدن ضربه به شخص، خون جاری شود و شخص آسیب دیدگی جدی داشته باشد. تشخیص ضرب و جرح در پزشکی قانونی امکان پذیر است. با پیگیری ضرب و جرح از طریق پزشکی قانونی و تایید آن، در نهایت شخصی که مرتکب ضرب  جرح عمدی شده باشد، محکوم به مجازات و پرداخت دیه ضرب و جرح خواهد بود.
4.4/5 - (12 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با وکیل 09155802353

فرم رو به رو را تکمیل کنید

تا همکاران ما با شما تماس بگیرند و به شما مشاوره های مختفی در ضمینه قضایی بدهند با تشکر

نحوه وصول دیه از بیت المال
Call Now Button09155802353 تماس بگیرید