مراحل گرفتن دیه بعد از رای دادگاه

مراحل گرفتن دیه بعد از رای دادگاه: تمامی پرونده هایی که به اجرای احکام ارجاع داده می شوند، مشمول دریافت دیه نیستند. برای دریافت دیه در جرایمی مانند ضرب و جرح و تصادف که جنبه عمومی ندارند، پس از صدور رای دادگاه باید مراحل قانونی طی شود. در این مقاله از وب سایت وکیل مشهد قصد داریم مراحل گرفتن دیه بعد از رای دادگاه را بررسی کنیم، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

مراحل گرفتن دیه بعد از رای دادگاه

در جرایمی که برای پرداخت دیه حکم صادر شده و فاقد جنبه عمومی است، پس از صدور رای دادگاه پرونده مربوط به اجرای احکام ارجاع داده می شود. در این مرحله، طرفین برای دریافت حکم و مدارک خود به اجرای احکام فراخوانده می شوند. اگر جرم مربوط به تصادف باشد، دیه تعیین شده باید از طرف شرکت بیمه پرداخت شود. بنابراین میزان دیه به همراه حکم پرداخت دیه از طرف اجرای احکام به شرکت بیمه ارسال می شود.

اگر شرکت بیمه در چنین شرایطی مبلغ دیه را اشتباه تخمین زده باشد، در این صورت بخشی ازآن مبلغ کم خواهد شد. به طور کلی مراحل گرفتن دیه بعد از رای دادگاه با توجه به موعد پرداخت در دو حالت زیر پیگیری می شود.

مراحل پرداخت دیه در شرایطی که موعد پرداخت دیه فرا نرسیده باشد

اگر پس از صدور حکم دادگاه در مورد پرداخت دیه، همچنان موعد پرداخت دیه فرا نرسیده باشد، در این صورت پرونده در اجرای احکام باز می ماند. پرداخت دیه پیش از فرا رسیدن مهلت آن امکان پذیر است.

بنابراین اگر متهم قصد پرداخت دیه پیش از موعد را دارد می تواند برای پرداخت به اجرای احکام مراجعه کند. معمولا در پرونده های دیه که به اجرای احکام ارجاع داده می شوند، زمان پرداخت دیه فرا نرسیده است.

به طور کلی مراحل گرفتن دیه بعد از رای دادگاه در اجرای احکام به این صورت است که پیامک اخطاریه برای محکوم علیه ارسال می شود که دیه در چه تاریخی پرداخت می شود.

مراحل پرداخت دیه در شرایطی که موعد پرداخت آن فرا رسیده باشد

پس از فرا رسیدن موعد پرداخت دیه، شاکی باید برای ماده 3 قانون محکومیت های مالی درخواست بدهد تا اقدامات قاضی در خصوص وصول دیه انجام شود. پس از ارائه درخواست شاکی، قاضی مهلت 10 روزه برای پرداخت دیه مشخص می کند. چنانچه ظرف 10 روز دیه توسط مجرم پرداخت نشود، قاضی می تواند حکم توقیف اموال و مزایده اموال را با درخواست شاکی صادر کند.

بنابراین در صورت عدم پرداخت دیه در موعد مقرر و مهلت 10 روزه، حکم فروش اموال با دستور قاضی اجرا می شود. به منظور شناسایی اموال شخص می توان از اداره ثبت اسناد و املاک پلیس راهور استعلام گرفت.

در شرایطی که برای محکوم علیه قرار تامین صادر شده باشد، بهتر است وثیقه ای که برای شخص گذاشته می شود متعلق به خودش باشد. اگر وثیقه متعلق به شخص دیگری باشد، بعد از 30 روز امکان احضار ضامن یا ضبط وثیقه وجود ندارد.

به همین دلیل اگر وثیقه خود شخص غیر از مستثنیات دین باشد، پس از ده روز امکان فروش وثیقه با حکم قاضی وجود دارد. در غیر این صورت اگر وثیقه از نوع مستثنیات دین باشد، با اتمام مهلت یک ماهه اگر دادخواست اعسار توسط محکوم علیه ارائه نشود، حکم ضبط اموال بدون نیاز به احضار مجدد توسط دادستان اجرا خواهد شد.

مراحل گرفتن دیه بعد از رای دادگاه

مدت زمان گرفتن دیه بعد از رای دادگاه

مراحل گرفتن دیه بعد از رای دادگاه را بررسی کردیم، در این قسمت قصد داریم مدت زمان گرفتن دیه بعد از صدور رای دادگاه را تشریح کنیم. یکی از سوالاتی که معمولا برای افراد به وجود می آید این است که، چه مدت طول می کشد تا شرکت بیمه دیه ناشی از تصادفات را به حساب شخص متضرر واریز کند؟

طبق قانون، شرکت های بیمه موظف هستند حداکثر 15 روز بعد از صدور رای دادگاه، مبلغ دیه را به حساب شخص متضرر واریز کنند. اگر دیه مقرر شده در سال جدید پرداخت شود، باید شرکت بیمه دیه را مطابق نرخ سال جدید واریز کند.

به همین معمولا دیه مقرر شده در همان سال توسط شرکت بیمه پرداخت خواهد شد. البته مدت زمان پرداخت دیه به نوع شرکت بیمه نیز بستگی دارد. توجه داشته باشید که در صورت تاخیر در پرداخت دیه، شرکت بیمه به انداز نیم هزارم مبلغ دیه جریمه خواهد شد.

با وجود اینکه برای تاخیر در پرداخت دیه همواره جریمه در نظر گرفته می شود، اما برای دریافت این مبلغ جریمه باید دادخواست جدید توسط زیان داده به دادگاه ارائه شود تا این مبلغ جریمه از طریق دادگاه به حساب شخص واریز شود. شرکت های بیمه در پرداخت دیه معمولا تاخیر دارند اما به دلیل تغییر نرخ سالانه دیه، این مبلغ را پیش از ورود به سال جدید پرداخت خواهند کرد.

آیا داشتن وکیل در فرآیند گرفتن دیه تاثیرگذار است؟

برای وصول دیه معمولا نیازی با وکیل نیست اما لازم است در تمامی مراحل قانونی هوشیار باشید. اگر در صدور هر یک از درخواست ها خطایی مرتکب شوید ممکن است مبلغ دیه کاهش پیدا کند. بنابراین اگر می خواهید با اطمینان کافی جهت دریافت دیه اقدام کنید، می توانید با مجموعه وکیل آگاه در مشهد مشورت نمایید.

فرقی ندارد نوع دیه درخواستی مرتبط با تصادف، ضرب و جرح و… باشد، در هر صورت می توانید با راهنمایی های مجموعه حرفه ای وکیل مشهد با خیال راحت مراحل گرفتن دیه بعد از رای دادگاه را سپری کنید.

جمع بندی

همانطور که گفتیم، برای دریافت دیه پس از صدور رای دادگاه با توجه به زمان وصول دیه مراحل متفاوتی را باید پشت سر بگذارید. بنابراین برای اینکه در هنگام دریافت دیه متضرر نشوید و میزان خسارت وارد شده به شما به طور کامل پرداخت شود.

در این مقاله از سایت وکیل آگاه سعی کردیم اطلاعات جامعی در رابطه با مراحل گرفتن دیه بعد از رای دادگاه را در اختیار شما قرار دهیم.

همچنین شما میتوانید جهت مطالعه مقالات بیشتر در زمینه کیفری به صفحه وکیل کیفری مشهد مراجعه نمایید.

چنانچه در این زمینه به دنبال وکیل پایه یک دادگشتری مجرب هستید درخواست مشاوره خود را در صفحه مشاوره رایگان وکالت ثبت نمایید تا کارشناسان ما با شما تماس برقرار کنند.

آیا داشتن وکیل در فرآیند گرفتن دیه تاثیرگذار است؟

برای وصول دیه معمولا نیازی با وکیل نیست اما لازم است در تمامی مراحل قانونی هوشیار باشید. اگر در صدور هر یک از درخواست ها خطایی مرتکب شوید ممکن است مبلغ دیه کاهش پیدا کند. بنابراین اگر می خواهید با اطمینان کافی جهت دریافت دیه اقدام کنید، می توانید با مجموعه وکیل آگاه در مشهد مشورت نمایید.

مراحل گرفتن دیه بعد از رای دادگاه به چه صورت است؟

در جرایمی که برای پرداخت دیه حکم صادر شده و فاقد جنبه عمومی است، پس از صدور رای دادگاه پرونده مربوط به اجرای احکام ارجاع داده می شود. در این مرحله، طرفین برای دریافت حکم و مدارک خود به اجرای احکام فراخوانده می شوند. اگر جرم مربوط به تصادف باشد، دیه تعیین شده باید از طرف شرکت بیمه پرداخت شود. بنابراین میزان دیه به همراه حکم پرداخت دیه از طرف اجرای احکام به شرکت بیمه ارسال می شود.
3.1/5 - (34 امتیاز)

35 پاسخ به “مراحل گرفتن دیه بعد از رای دادگاه”

  1. از این مقاله که با زبان ساده نوشته شده که افرادی مثل من کم سواد بفهمم خیلی خیلی سپاس و ممنون به خاطر به روز بودن مقاله که خیلی ساده شره دادی جناب مدیر ..لطفاً در مورد اینکه کارگرهای ساختمانی گول بیمه را نخورند کمی راهنمای کنی چون من یکی از کسانی هستم که دو بار به حرف بیمه شکایت نکردم و حق من کاملا ازبین رفت معموربیمه مبادی ساختمان کارگر را ازشکایت منصرف می‌کنه و بعد یک سال کارگر به بیمه برای گرفتن دیه رجوع می‌کنه که میبینه از دیه حتی مبلق درمان هم نمی‌دن

    • خواهش میکنم دوست عزیز نظر لطف شماست وظیفه ما اطلاع رسانی درست در حوزه وکالت هست خوشحالیم از این که تونستیم کمیکی به شما کردیم .
      چشم حتمآ در مقالات بعدی به موضوع درخواستی شما میپردازیم.

  2. سلام
    ضرب و جرح عمدی دیماه ۱۴۰۰ انجام شده
    دادگاه نیمه دوم اسفند ۱۴۰۱ رای به پرداخت دیه داده و بیست روز برای تجدید نظر خواهی
    که عملا میفته به سال ۱۴۰۲
    ۱)دیه بر اساس کدوم سال محاسبه میشه
    ۲) آیا دیه حال شده و بلافاصله باید پرداخت کنه یا از سال جدید ،یکسال وقت پرداخت داره

  3. سلام من قرار نهایی از سمت دادگاه برام صادر شده برای دیه تصادف طبق مستندات و ادله کافی قرار جلب به دادرسی صادر شده یعنی چی؟

  4. باسلام
    من سال ۱۴۰۱تصادفکردم که حکم از دادگاه بهم دادن بردم اداره بیمه که قرار بود قبل سال بریزن ولی نشد الان توسال ۱۴۰۲ میخان بریزن ولی مبلغ همون مبلغ سال ۴۰۱ هستش بهبیمه هم اعتراض کردم گفتن پرداخت به نرخ روز فقط واسه فوت هستش شامل من نمیشه خاستم بدونم واقعا همینجوریه که بیمه میگه

  5. سلام وخسته نباشید
    دیه من ۱۴۰۰ تصادف کردم و۱۴۰۱ برام دیه بریدن برج ۱۱الان ۱۴۰۲ میخوام دیه بگیرم بروز حساب میشه

  6. سلام وقت بخیر،من درسال ۱۴۰۱حادثه دیدم که امروز( ۲۸فروردین1402)قاضی برام ۲۷۰میلیون ریال دیه تعیین کردن، یعنی دیه طبق نرخ ۱۴۰۲ محاسبه میشه؟وچنددرصد افزایش میابد؟

  7. سلام دادگاه ۲۰روز برای اعتراض مهلت داده من میخوام به رای دادگاه اعتراض بزنم چون تو صانحه تصادف ۱مورد ذکر نشده از طرف پزشکی قانونی باید چیکارکنم ؟

  8. سلام با من ۴۰۱ درگیر شدن رای دادگاه شد که یک سال بعد دیه بدهند بهم
    الان تو این یه سال خبری از متهم نشده
    الان من چطوری میتونم درخواست بدم که پرونده به جریان بیوفته و من به حقم برسم؟
    از کجا باید اقدام کنم ؟

  9. سلام شخصی مورد ضرب و جرح قرار داده منو استخوان انگشت کوچک بند اول دوتکه شده ،جراحی شدم چند ماه تو چند مرحله به پزشک قانونی مراجعه کردم خلاصه طرف محکوم شده ،دیه ای که محاسبه شده ۴ میلیون و هشتصد تومان هست درحالی که این هزینه برای عمل و ویزیتهای هم نیست چه برسه به هزینه های دیگر
    بماند که چند ما از کار بیکار شدم و ضررهای فراوان دیدم چکار باید بکنم تا به حقم برسم

  10. سلام
    دادگاه مبلغ دیه تعیین کرده
    و گفته ۲۰ روز برای تجدید نظر وقت هست،
    الان من باید اقدامی انجام بدم؟؟؟
    از این به بعد روال چه طوریه؟
    با توجه به اینکه از من شماره حسابی گرفته نشده.

    • سلام
      اولا باید مشخص گردد شاکی هستید یا متهم؟
      ثانیا در صورتی که به مقدار دیه اعتراضی ندارید نیاز نیست کاری انجام دهید بعد از ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ دادنامه اگر تجدید نظر خواهی نگردد ،دادنامه قطعی و اجرا میگردد.
      ثالثا شماره حساب را پس از واریز دیه توسط متهم (شرکت بیمه) از شما میگیرند و جای نگرانی نیست.

  11. سلام رای دادکاه درسال ۴۰۱بوده مبنی بر پرداخت دیه اما پرداخت دیه و مهلتی که اجرای احکام داده برای برج۴ سال ۴۰۲ هستش..دیه به نرخ پارسال پرداخت میشه یا امسال؟

  12. سلام وقت بخیر میخواستم بدونم پرونده تصادف که کیفری شده و حکم بی گناهی متهم صادر شده وبعد از اعتراض زدن شاکی به دادگاه تجدید نظر و صادر شدن حکم قطعی به نفع شاکی با تعیین درصد دیه از طرف قاضی چه مدت زمان میبره تا دیه رو بگیرم؟پرونده به اجرای احکام میره دوباره؟

    • سلام
      مدت زمانی که پرونده از دادگاه تجدید نظر برگرده شعبه بدوی و سپس ارسال بشه اجرای احکام و متعاقب ان مراحل واریز دیه شاید ۳ ماه و یا حتی بیشتر زمان ببرد

  13. سلام وقت بخیر
    من سال 1401 در شرکت اتفاقی واسم افتاد و الان رای دادگاه آمده ولی برای بیمه چیزی نیامده که برم بیمه درخواست مطالبه دیه هم دادم الان باید چیکار کنم.

  14. سلام خسته نباشید بنده در سال ۱۴۰۰ ماشینم چپ شد و جز خودم کسی سر نشین نبود و دست بنده آسیب شدیدی دچار شد و بعد از طی مراحل قانونی و پزشکی قانونی و دادگاه حکم صادر نمود اما شرکت بیمه دیه منو با نرخ سال ۱۴۰۰ در سال ۱۴۰۱پرداخت نمود و پس از چند ماه دوباره دست من اوت کرد و دوباره مورد عمل جراحی قرار گرفت که باز هم بهبود نیافتم.میخواستم بدونم من میتونم اول از هرچی اون دیه من که تصادف در سال ۱۴۰۰بوده و پرداخت دیه در سال ۱۴۰۱ با نرخ ۱۴۰۰ پرداخت شد حقمو بگیرم و هزینه های عمل جراحی بنده و مشکلات دوباره من میتونم بگیرم باید چیکار کنم پروندمو جریان بندازم دادخواست حقوقی کنم یا کیفری چقدر طول میکشه به حقم میرسم یا نه مچکرم؟

  15. سلام درود و خسته نباشید عابر پیاده بودم موتور بهم زد و فرار کرد و نتونستم شماره پلاک بردارم و گوشی هم همراهم نبود که زنگ بزنم افسر یا اورژانس الان ب گفته محل کارم شکایت کردم و الان پزشک قانونی درصد دیه برام زده بعد از دادگاه امکان داره دیه برام بریزن

  16. سلام
    در یک سانحه ساختمانی منجر به فوت در سال ۱۴۰۱ سرانجام در مهرماه امسال دادگاه تشکیل شد و حکم به پرداخت دیه داده شد در پرونده یک فیش واریزی از طرف بیمه به حساب دادگستری به تاریخ و نرخ پارسال هست
    آیا بیمه اینجوری از اضافه نرخ دیه امسال فرار کرده؟
    وقتی هنوز دادگاهی تشکیل نشده و حکمی داده نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشهد نبش بلوار معلم 32 پلاک 784 طبقه اول

info@vakilagah.com

شنبه تا چهارشنبه 8 تا 16

تماس با وکیل 09155802353
Call Now Button09155802353 تماس بگیرید