وکیل مشهد تصادفات

مطالبه افت قیمت خودرو و شرایط آن

خودرویی که خریداری می‌کنید ممکن است به علت تصادف یا با گذشت زمان، مشمول افت قیمت شود. به طور معمول، در تصادفات رانندگی، اتومبیل یکی از طرفین یا هر دو آن‌ها آسیب می‌بیند.

آسیب‌های وارده به بدنه و خسارت‌های خودرو شامل خسارت مستقیم و غیر مستقیم هستند؛ در ارتباط با خسارت های مستقیم می‌توان گفت، این نوع خسارات توسط کارشناس بیمه به طور دقیق بررسی می‌شود و شرکت بیمه، آن‌ها را پرداخت می‌کند.

خسارات غیر مستقیم محسوس نیستند و با گذشت زمان از ارزش ماشین می‌کاهند، که به این دسته از خسارات غیر مستقیم، افت قیمت خودرو گفته می‌شود.

در ادامه مطلب، از سایت وکیل مشهد به بررسی مطالبه افت قیمت خودرو و شرایط آن می‌پردازیم، تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

افت قیمت خودرو چیست؟

در بسیاری از موارد بروز تصادفات رانندگی باعث آسیب به اتومبیل شخص می شود که این نوع آسیب متناسب با شدت تصادف می تواند جزئی یا کلی باشد.

گاهی این خساراتی که به خودرو وارد می شود، جزئی بوده و با هزینه کم قابل تعمیر هستند. اما در مواردی که خسارات وارد شده به ماشین زیاد باشد، علاوه بر هزینه زیاد برای تعویض و تعمیر قطعات باعث افت قیمت خودرو نیز خواهد شد.

بنابراین در صورت وقوع تصادف شدید، طرفین برای  جبران خسارت و مطالبه افت قیمت خودرو در تصادف باید روی مبلغ خسارت با یکدیگر توافق کنند.

در ماده 2 قانون رسیدگی فوری به خسارات ناشی از تصادفات رانندگی، این‌گونه مقرر شده است:«كاردان‌هاي فني راهنمايي و رانندگي و پليس راه، كه براي رسيدگي به امور تصادفات رانندگي تعيين مي‌شوند، مكلفند علت وقوع تصادف و ‌چگونگي آن‌را صريحاً با تشريح وضع محل تصادف در صورت مجلس قيد و ميزان خسارت وارده به وسيله نقليه را اعم از هزينه تعمير و كسر قيمتي‌كه در نتيجه تصادف حاصل مي‌شود معلوم نمايند، در صورتي كه تعيين ميزان خسارت در محل ممكن نباشد مي‌توان آن‌را موكول به بازديد بعدي در‌تعميرگاه نمود. مندرجات صورت‌مجلسي كه به طريق فوق تنظيم مي‌گردد معتبر است مگر اينكه خلاف آن ثابت شود.»

همچنین، بر اساس ماده 1 قانون مسئولیت مدنی:«هر کس بدون مجوز قانونی عمداً یا در نتیجه بی‌احتیاطی به جان یا سلامتی یا مال یا آزادی یا حیثیت یا شهرت تجارتی یا به هر حق دیگر‌ که به موجب قانون برای افراد ایجاد گردیده لطمه‌ای وارد نماید که موجب ضرر مادی یا معنوی دیگری شود، مسئول جبران خسارت ناشی از عمل خود‌ می‌باشد.»

بنابراین، شکایت برای افت قیمت ماشین، قابل پیگیری و مطالبه است و پرداخت آن، بر عهده شخص مقصر تصادف است.

درصورت عدم توافق طرفین، متناسب با میزان خسارت وارده که معمولا به وسیله طرح دعوی تامین دلیل افت قیمت خودرو مشخص می شود در مرجع صالح دادگاه یا شورای حل اختلاف به این موضوع رسیدگی میکنند

لازم به ذکر است، پیش از طرح دادخواست مطالبه افت قیمت خودرو، نیاز است تا در مورد جزئیات و شرایط آن اطلاعات کافی داشته باشید تا بتوانید برای دریافت خسارت اقدام کنید.

مطالبه افت قیمت خودرو و شرایط آن

دلایل افت قیمت خودرو چیست؟

همان‌طور که گفتیم، افت قیمت خودرو ممکن است به دلیل بروز تصادفات شدید باشد؛ اما سوانح رانندگی، تنها دلیلی برای این افت قیمت محسوب نمی‌شوند. از دیگر دلایل افت قیمت خودرو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سال ساخت: با گذشت زمان زیاد از سال تولید خودرو، قیمت آن افت خواهد کرد.
  • مدل خودرو: داخلی یا وارداتی‌بودن و مدل ماشین برای افت قیمت خودرو تاثیرگذار است. آپشن‌های ماشین‌های وارداتی بسیار گران هستند و در صورت آسیب‌دیدگی در تصادفات، هزینه زیادی برای صاحب اتومبیل دارند. این موضوع، باعث افت شدید قیمت خودرو نیز می‌شود.
  • تصادفی‌بودن خودرو و شدت آن: مهم‌ترین عامل در افت قیمت خودرو، میزان آسیب‌دیدگی ماشین در تصادف است. به عنوان مثال، اگر در یک تصادف، موتور اتومبیل آسیب ببیند حتی در صورت تعمیر نیز افت قیمت خودرو بسیار زیاد خواهد بود.

به طور کلی در تصادفات قسمت‌هایی مانند کاپوت، درب‌های خودرو، سپر و صندوق عقب بیشتر در معرض آسیب‌دیدگی هستند که با وجود تعمیر و صافکاری خودرو، باز هم منجر به افت قیمت خودرو خواهد شد.

هر چه میزان آسیب‌دیدگی ماشین در تصادف شدیدتر باشد، افت قیمت خودرو بیشتر است. به همین دلیل در هنگام بروز تصادف باید از شخص مقصر، درخواست مطالبه افت قیمت خودرو را داشته باشید.

  • رنگ ماشین: به طور معمول در ایران، اغلب افراد به سراغ ماشین‌هایی به رنگ‌های سفید، نقره‌ای و مشکی می‌روند و به نوعی، این رنگ‌ها برای ماشین، پرطرفدار محسوب می‌شوند. این اتومبیل‌ها، به دلیل اینکه مشتری بیشتری دارند، کمتر دچار افت قیمت خودرو می‌شوند.

نحوه محاسبه افت قیمت خودرو

پس از بروز تصادف ممکن است مالک خودرو قصد فروش آن‌را داشته باشد، در این صورت، با کاهش عجیب و غریب قیمت خودرو تصادفی مواجه خواهد شد.

بنابراین، در چنین شرایطی باید علاوه بر دریافت خسارات وارد شده به بدنه اتومبیل، برای مطالبه افت قیمت خودرو نیز از طریق مراجع صالح دادخواست افت قیمت خودرو خود را تنظیم کند.

به منظور محاسبه افت قیمت خودرو، لازم است به کارشناس مربوطه مراجعه کنید. به طور کلی عوامل موثر در افت قیمت خودرو و فاکتورهایی که توسط کارشناس مورد بررسی قرار می‌گیرند، عبارتند از:

  • خودرو داخلی یا وارداتی
  • سابقه خسارت در اتومبیل
  • سال تولید خودرو
  • بررسی بخش‌های آسیب‌دیده ماشین
  • توجه به سلامت قطعات خودرو
  • تعیین میزان خسارت وارد شده به خودرو
  • رنگ‌شدگی یا آسیب‌دیدگی قسمتی از بدنه خودرو و …

قانون افت قیمت خودرو

اولین قانون افت قیمت خودرو مربوط به سال ساخت آن ماشین است؛ مسلما اتومبیلی که چندسال کار کرده و در جاده‌های زیادی رانده شده است، نسبت به یک خودرو صفر دچار افت بیشتری است.

همان‌طور که اشاره کردیم، مسئولیت پرداخت افت قیمت خودرو بر عهده شخص مقصر حادثه است. بر اساس قانون جدید افت قیمت خودرو 1401، این مقدار پرداختی به صورت درصد مقرر شده است، که به شرح زیر هستند:

رنگ‌شدگی گلگیرها2 تا 3 درصد
رنگ‌شدگی درها3 تا 4 درصد
رنگ‌شدگی صندوق4 تا 5 درصد
رنگ‌شدگی در موتور5 تا 7 درصد
تعویض در خودرو4 تا 5 درصد
تعویض گلگیر3 تا 4 درصد
تعویض در موتور6 تا 8 درصد
تعویض در صندوق5 تا 6 درصد

 

شرایط مطالبه افت قیمت خودرو

با وقوع تصادف باید خسارت های ناشی از تصادف و افت قیمت خودرو توسط مسبب حادثه پرداخت شود، چنانچه در پرداخت خسارت توافق میان طرفین حاصل نشود، شخص متضرر باید برای مطالبه افت قیمت خودرو و خسارت ناشی از تصادف، به شورای حل اختلاف مراجعه کند.

به طور معمول، مهلت شکایت برای افت قیمت خودرو محدودیت زمانی خاص ندارد؛ اما بهتر است شخص متضرر، در مدتی اقدام کند که بتواند آسیب‌های وارده به ماشین خود را اثبات کند.

در نهایت در صورتی که شخص متضرر و مسبب تصادف توافق نکنند، نحوه مطالبه خسارت افت قیمت خودرو تغییر می‌کند. در این شرایط، باید دادخواست تامین دلیل در شورای حل اختلاف توسط زیان دیده به ثبت برسد. در این حالت با ثبت دادخواست، قرار کارشناسی به منظور برآورد میزان خسارت توسط قاضی صادر می شود تا میزان افت قیمت خودرو مشخص شود.

لازم به ذکر است، برای مطالبه افت قیمت خودرو باید مدارکی از جمله کروکی تصادف، گزارش پلیس و مدارک شناسایی مالک اتومبیل، عکس و گزارش کارشناس بیمه و استشهاد محلی، مدارک لازم برای شکایت افت قیمت خودرو محسوب می‌شوند.

مطالبه افت قیمت خودرو و شرایط آن

مرجع صالح برای رسیدگی به افت قیمت خودرو

به طور کلی با وقوع تصادف برای دریافت خسارات وارد شده به اتومبیل معمولا طرفین تصادف برای پرداخت خسارت و افت قیمت خودرو به توافق میرسند اما در صورت عدم توافق و در شرایطی که میزان خسارت کمتر از 20 میلیون تومان برآورد شود، در شورای حل اختلاف پرونده رسیدگی خواهد شد. در صورتی که میزان خسارت توسط کارشناس بیشتر از 20 میلیون تومان تعیین شود، مطالبه افت قیمت خودرو در دادگاه ذیصلاح بررسی خواهد شد.

تاثیر بیمه در کمک خسارت افت قیمت خودرو

طبق ماده 1 قانون بیمه اجباری شخص ثالث، تمام دارندگان خودرو موظف به بیمه کردن اتومبیل خود هستند. بنابراین در صورت بروز تصادف خسارت وارد شده از طریق بیمه شخص مقصر حادثه، قابل پرداخت خواهد بود.

مطابق این قانون که در سال 1395 تصویب شده است ، خسارت هایی که بیمه شخص ثالث پوشش می دهد شامل خسارات مستقیم و غیر مستقیم هستند که خسارت افت قیمت خودرو جزء خسارت مالی غیر مستقیم است و بیمه گذار موظف به پرداخت آن است.

جمع بندی

همان‌طور که در مقاله اشاره کردیم، در سوانح رانندگی و با بروز تصادف، خودرو دچار افت قیمت خواهد شد. شخص عامل تصادف، ملزم به پرداخت هزینه خسارت وارد شده به ماشین و افت قیمت خودرو است.

در صورتی که هزینه توسط شخص مقصر تصادف پرداخت نشود، فرد متضرر باید از طریق مطالبه افت قیمت خودرو در مراجع صالح اقدام کند.

با ثبت شکایت، قرار کارشناسی توسط قاضی شورا صادر شده و میزان افت قیمت خودرو توسط کارشناس محاسبه خواهد شد؛ در مرحله بعد مالک اتومبیل آسیب‌دیده باید برای مطالبه افت قیمت خودرو دادخواست خود را به ثبت برساند.

چنانچه شما نیز با این مشکل مواجه شده و دچار یک حادثه رانندگی شده‌اید، بهتر است از یک وکیل متخصص مشورت و کمک بگیرید.

در صورت نیاز می‌توانید با مراجعه به صفحه وکیل آگاه، درخواست خود را برای مشاوره رایگان ثبت کنید؛ همچنین می‌توانید از بخش وکیل حقوقی در مشهد، مقالات دیگری را در این زمینه مطالعه فرمایید.

در صورت نیاز میتوانید از بخش وکیل تصادف مشهد مقالات دیگری را در این زمینه مطالعه فرمایید.

شرایط مطالبه افت قیمت خودرو به چه صورت است؟

با وقوع تصادف باید خسارت های ناشی از تصادف و افت قیمت خودرو توسط مسبب حادثه پرداخت شود، چنانچه در پرداخت خسارت توافق میان طرفین حاصل نشود، شخص متضرر باید برای مطالبه افت قیمت خودرو و خسارت ناشی از تصادف، به شورای حل اختلاف مراجعه کند. در نهایت در صورتی که شخص متضرر و مسبب تصادف توافق نکنند، باید دادخواست تامین دلیل در شورای حل اختلاف توسط زیان دیده به ثبت برسد. در این حالت با ثبت دادخواست، قرار کارشناسی به منظور برآورد میزان خسارت توسط قاضی صادر می شود تا میزان افت قیمت خودرو مشخص شود.

بیمه در کمک خسارت افت قیمت خودرو چه تاثیری دارد؟

طبق ماده 1 قانون بیمه اجباری شخص ثالث، تمام دارندگان خودرو موظف به بیمه کردن خودرو خود هستند. بنابراین در صورت بروز تصادف خسارت وارد شده از طریق بیمه شخص مقصر حادثه، قابل پرداخت خواهد بود. مطابق این قانون که در سال 1395 مصوب شده، خسارت هایی که بیمه شخص ثالث پوشش می دهد شامل خسارات مستقیم و غیر مستقیم هستند که خسارت افت قیمت خودرو جزء خسارت مالی غیر مستقیم است و بیمه گذار موظف به پرداخت آن می باشد.
4.4/5 – (23 امتیاز)

دیدگاه‌ها

7 پاسخ به “مطالبه افت قیمت خودرو و شرایط آن”

  1. سجاد محمدی نیم‌رخ
    سجاد محمدی

    سلام.
    هزینه افت قیمت خودرو آسیب دیده به دستور قانون توسط بیمه ثالث خودرو مقصر پرداخت میشه. من در تصادفی مقصر شناخته شدم و افت قیمت خودرو مقابل از بیمه ثالث من پرداخت شد:
    عطف به ماده 19 قانون بیمه کشور مصوب 07/02/1316 مسئولیت بیمه‌گر برابر با تفاوت قیمت حاصله در مال بیمه شده در لحظه‌ای قبل از خسارت و بلافاصله پس از خسارت تعیین شده است و لذا پر واضح است که هم خسارت تعمیر و هم خسارت افت قیمت در چارچوب این ماده قرار می‌گیرد.
    با این قانون، من تونستم در دادگاه بیمه رو محکوم کنم و بیمه 70 میلیون تومن به خسارت دیده پرداخت کرد. اما توجه داشته باشید که سقف پرداخت بیمه برابره با سقف تعهد مالی بیمه ثالث شما که توصیه میکنم موقع بیمه کردن این عدد رو خیلی بالا بزنید. من الان 200 میلیون تومن سقف تعهد مالی رو تعیین میکنم. هزینه زیادی نداره اما نجاتتون میده
    شماره دادنامه: 140191390011251132 تاریخ صدور دادنامه: 1401-08-18. شعبه 5 حقوقی شهر قدس
    شماره دادنامه تجدیدنظر: 140168390016247574 تاریخ صدور: 1401-09-11. شعبه 56 تجدیدنظر تهران
    موفق باشید

    1. سلام برادر… ببخشید من در یع تصادف مقصر شناخته شدم و شاکی دارای خودرو نامتعارف هستش و اومده ۷ میلیون خسارات ۱۰ میلیون افت قیمت و نزدیک پنج میلیون هم هزینه های مربوط ب کارشناسی.جمعا ۲۳ میلیون شده ک الان رفتیم بیمه بیمه افت قیمت میگه باید مقصر از جیب خودش بدهد…در صورتی ک سقف مالی بیمه ماشین من پنجاه میلیون و بیمه ایران هستش… ممنون میشم کمک و راهنمایی کنید
      ۰۹۳۷۸۰۵۲۱۱۰

      1. سلام وقت بخیر
        بیمه در خصوص افت قیمت خودرو مسئولیتی ندارد و صرفا خسارت مالی ناشی از تصادف طرف را پرداخت میکند

        1. ابراهیم ترابی نیم‌رخ
          ابراهیم ترابی

          سلام، پس در بیمه ها رو ببندند.

    2. سلام ممنون از توجه و مشارکت حضرت عالی در بحث

    3. حامد نیم‌رخ
      حامد

      آیا امکان دارد با شما تماس بگیرم، بنده هم درگیر پرونده مشابهی هستم.
      09223534432
      شماره خودتان را برای من sms کنید، سپاس

      1. سلام
        ۰۹۱۵۵۸۰۲۳۵۳ در خدمتم‌

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با وکیل 09155802353 Call Now Button09155802353 تماس بگیرید