وکیل آگاه

نمونه حکم پرداخت دیه

حکم پرداخت دیه در مواردی مانند پرونده های تصادفات، ضرب و جرح ساده و… صادر می شود. پرونده های مرتبط با پرداخت دیه که به اجرای احکام ارجاع داده می شوند، معمولا به دو دسته تقسیم می شوند. دسته اول مرتبط با جرائمی است که فقط حکم به پرداخت دیه صادر شده و دسته دوم جرائم مرتبط با پرونده هایی هستند که علاوه بر پرداخت دیه به جنبه عمومی نیز حکم صادر شده باشد. در این مقاله از وب سایت وکیل اگاه قصد داریم نمونه حکم پرداخت دیه در جرائم دسته اول را بررسی کنیم، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

نمونه حکم پرداخت دیه

معرفی انواع دیه

همانطور که در مقالات قبلی گفتیم، دیه مالی است که در مورد جرائم غیر عمد که بر جسم یا جان افراد وارد می شود قابل پرداخت است. همچنین در جرائم عمدی نیز اگر امکان قصاص نباشد یا اولیاء دم مصالحه کنند، دیه قابل پرداخت است. دیه از نظر این که بر جسم واقع شود یا اعضای بدن و همچنین از این نظر که مقدار آن در قانون تعیین شده باشد یا خیر، همواره به موارد مختلفی تقسیم بندی می شود. به طور کلی مطابق قانون مجازات اسلامی انواع دیه به شرح زیر است:

دیه قتل

اگر به سبب جرم عمد یا غیر عمد جان شخصی گرفته شود، دیه قتل باید پرداخت شود. البته در خصوص جرایم عمدی، دیه قتل در صورتی پرداخت خواهد شد که اولیاء دم به جای قصاص بر دیه به توافق برسند. مبلغ دیه قتل معادل دیه یک انسان کامل بوده و معادل 600 میلیون تومان در ماه های عادی و 800 میلیون تومان در ماه های حرام است.

دیه اعضای بدن

اگر جنایت بر عضوی از بدن رخ داده باشد، مطابق قانوان مجازات اسلامی باید دیه مشخص شده توسط مجرم پرداخت شود. در مورد دیه اعضای بدن معمولا مقدار دقیق دیه در قانون تعیین شده است اما در برخی موارد که دیه مشخص نشده باشد، دیه ارش معین می شود.

دیه جراحت

این نوع دیه زمانی تعریف می شود که به دنبال ضرب و جرح یا دعوا جراحت، زخم یا کبودی بر سر و صورت فرد ایجاد شده باشد. در این صورت مطابق با قانون و با توجه به میزان آسیب دیدگی شخص، دیه مشخص شده قابل پرداخت می باشد. نمونه حکم پرداخت دیه و مطالبه درخواست دیه را در ادامه بررسی می کنیم.

دیه منافع اعضاء

در صورتی که با وقوع جرم شخص منفعتی که از یک عضو داشته را از دست بدهد، در این صورت دیه منافع اعضا مقرر شده و توسط مجرم قابل پرداخت است. به عنوان مثال شخص شنوایی خود را از دست بدهد بدون اینکه گوش آسیب دیده باشد. در این صورت دیه منافع اعضا مشخص خواهد شد.

در یک تقسیم بندی دیگر انواع دیه بر اساس این که مقدار آن مشخص شده یا خیر به صورت زیر تقسیم بندی می‌شود:

دیه مقدر

اگر مقدار دیه مرتبط با اعضای بدن یا منافع اعضا در قانون تعیین شده باشد، دیه از نوع مقدر یا مشخص شده می باشد.

دیه غیر مقدر یا ارش

دیه عضو یا منفعت عضو که در قانون مشخص نشده باشد و مقدار دیه با توجه به گزارش پزشکی قانونی تعیین شود را دیه غیر مشخص یا ارش می گویند.

اگر به دنبال وکیل مجرب و حرفه ای در ارتباط با انواع دیه یا دریافت نمونه حکم پرداخت دیه هستید به شما پیشنهاد می کنیم به مجموعه وکیل آگاه در مشهد مراجعه نمایید.

موارد پرداخت دیه

پس از آن که نمونه حکم پرداخت دیه یا نمونه های درخواست مطالبه دیه را بررسی کنیم لازم است به این سوال پاسخ دهیم که براساس قانون در چه مواردی باید دیه پرداخت شود؟

مطابق ماده 17 قانون مجازات اسلامی می توان به این پرسش پاسخ داد، بر این اساس مقرر می شود، موارد پرداخت دیه شامل جرایم غیر عمد که موجب آسیب به جان و جسم افراد می شود و جرایم عمدی که به هر دلیل امکان قصاص مجرم وجود ندارد، دیه قابل پرداخت است. همچنین  در مواردی که اولیای دم ترجیح دهند به جای قصاص دیه دریافت کنند، باید مبلغ دیه توسط مجرم پرداخت شود.

شما می تواند برای کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با تشخیص جرائم عمد یا غیر عمد و میزان دیه ای که در هر یک از مواد مقرر خواهد شد، با وکیل آگاه تماس بگیرید.

نمونه درخواست مطالبه دیه

نمونه حکم پرداخت دیه با توج به نوع دیه متفاوت است. به عنوان مثال شرح دادخواست مطالبه دیه در جرائم غیر عمد مانند تصادفات به شرح زیر است:

شرح دادخواست مطالبه دیه

ریاست محترم دادگاه حقوقی…

با عرض سلام و احترام

وفق مدارک پیوست اینجانب…..  در تاریخ….. در جاده….با خودرو … برخورد کردم و دچار آسیب هایی از جمله شکستگی سر، شکستگی استخوان لگن و جراحاتی در ناحیه صورت شدم. با توجه به این که وسیله نقلیه دارای بیمه شخص ثالث است و برابر قرارداد، شرکت بیمه فوق بیمه فوق باید از محل آن دیه پرداخت گردد لذا باتوجه به ماده 226 قانون مدنی تقاضای محکومیت شرکت بیمه … و صندوق تامین خسارت های بدنی به ایفا تعهدات قراردادی و قانون مبنی بر پرداخت دیه به انضمام کلیه خسارات دادرسی مورد استدعاست .

نمونه حکم پرداخت دیه

جمع بندی

همانطور که گفتیم دیه در مواردی از جمله جرایم غیر عمد، جرایم عمد که به هر دلیلی امکان قصاص نیست، قابل پرداخت است.

 

در این مقاله از سایت وکیل مشهد سعی کردیم اطلاعات جامعی در رابطه با نمونه حکم پرداخت دیه  را در اختیار شما قرار دهیم.

همچنین شما میتوانید جهت مطالعه مقالات بیشتر در زمینه کیفری به صفحه وکیل کیفری مشهد مراجعه نمایید.

چنانچه در این زمینه به دنبال وکیل پایه یک دادگستری مجرب هستید درخواست مشاوره خود را در صفحه مشاوره رایگان وکالت ثبت نمایید تا کارشناسان ما با شما تماس برقرار کنند.

هزینه دیه قتل چقدر است؟

اگر به سبب جرم عمد یا غیر عمد جان شخصی گرفته شود، دیه قتل باید پرداخت شود. البته در خصوص جرایم عمدی، دیه قتل در صورتی پرداخت خواهد شد که اولیاء دم به جای قصاص بر دیه به توافق برسند. مبلغ دیه قتل معادل دیه یک انسان کامل بوده و معادل 600 میلیون تومان در ماه های عادی و 800 میلیون تومان در ماه های حرام است.

دیه غیر مقدر یا ارش به چه نوع دیه ای گفته می شود؟

دیه عضو یا منفعت عضو که در قانون مشخص نشده باشد و مقدار دیه با توجه به گزارش پزشکی قانونی تعیین شود را دیه غیر مشخص یا ارش می گویند.
5/5 – (9 امتیاز)

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با وکیل 09155802353 Call Now Button09155802353 تماس بگیرید