وکیل ثبتی مشهد

وکیل ثبتی، چه پرونده‌هایی را در جریان دادرسی مدیریت می‌کند و موضوعات آن‌ها را مورد بررسی و تحلیل قرار می‌دهد؟ چگونه به وکیل ثبتی دسترسی پیدا کنیم؟

وکیل ثبتی دارای چه خصوصیات و ویژگی‌هایی است که باعث می‌شود بتوانیم به او اعتماد کنیم و جریان پرونده خود را به او واگذار کنیم؟ آیا شما تاکنون با وکیل ثبتی روبه‌رو شده‌اید و از روند کاری او اطلاع دارید؟

وکیل ثبتی مشهد

وکیل ثبتی مشهد کیست؟

یکی از متخصص‌ترین و حرفه‌ای‌ترین افرادی که می‌تواند به شما کمک کند تا در جریان پرونده‌های ثبتی، در کوتاه‌ترین زمان ممکن به نتیجه‌ای مطلوب دست پیدا کنید، وکیل ثبتی است.

تعداد کسانی که روزانه به وکیل ثبتی نیاز دارند، به تدریج در حال افزایش است و به هیچ عنوان نمی‌توان میزان اثرگذاری و اهمیت وکیل ثبتی را نادیده گرفت؛ بر اساس آمار و ارقام بدست آمده در سال‌های اخیر، این موضوع به خوبی مشاهده می‌شود.

وکیل ثبتی و ویژگی‌هایی که باید داشته باشد

وکیل ثبتی و ویژگیهای آن

وکیل ثبتی مشهد باید ویژگی‌ها و خصوصیات مختلفی داشته باشد تا بتوان به او اعتماد کرد و جریان دادرسی پرونده خود را به وی واگذار کرد. یکی از تفاوت‌های اصلی وکیل ثبتی با دیگر وکلای پایه یک دادگستری، در میزان تخصص و خصوصیات آن‌ها است که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

وکیل ثبتی باید دارای تحصیلات حقوقی باشد و بر تمامی مفاد قانونی تسلط داشته باشد تا بتواند عملکرد خوبی را در مراحل قضایی پرونده از خود به نمایش بگذارد و از تضییع حقوق موکل خود جلوگیری کند.

دومین و مهم‌ترین ویژگی وکیل ثبتی آن است که دارای تجربیات بسیار زیادی در مورد مسائل ثبتی است. چنین ویژگی مهمی باعث شده است، وکیل ثبتی از لحاظ اخلاقی و منطقی بسیار سنجیده عمل کند.

سومین ویژگی وکیل ثبتی آن است که باید بتواند مشاوره حقوقی تخصصی به موکلان خود ارائه دهد و راهکارهای قانونی را در جلسات مشاوره‌ای به آنان معرفی کند تا افراد بتوانند عملکرد مناسبی در جریان دادرسی داشته باشند.

وکیل ثبتی مشهد، نشانه‌ای از تمدن

ثبت را می‌توان نشانه‌ای از تمدن انسانی بدانیم؛ در واقع انسان به واسطه مفهوم ثبت توانست مفهوم مالکیت را جور دیگری درک کند. مفهوم ثبت در ادامه‌ی مفاهیمی مانند دست خط و قولنامه و قرارداد خطی و … به مفاهیم زندگی انسان اضافه شد. از این رو می‌توان ثبت را به عنوان نمادی از تمدن امروز بشری بدانیم.

اما برای این که بتوانیم دقیق‌تر و کامل‌تر با مفهوم وکیل ثبتی و کارکرد آن آشنا شویم، باید سعی کنیم مفهوم ثبت را از دید قانون بیشتر مورد بررسی قرار دهیم. به بیان ساده تر ما باید بدانیم که قانون چه دیدگاهی راجع به مفهوم ثبت دارد و چرا قانون در برخی از موارد استفاده از این مفهوم اجباری تلقی کرده است؟

در ادامه با نگاه به این مفهوم می‌توانیم کارکرد وکیل ثبتی را بهتر درک کنیم. با ما در ادامه مسیر همراه باشید.

انواع سند در قانون

انواع سند در قانون

برای درک مفهوم ثبت باید به انواع سند در قانون نگاه کنیم. در واقع ثبت در ادامه مفهوم سند ایجاد شده است. بنابراین باید دید چه نوع اسنادی را اسناد ثبتی می‌گویند و قانون چه دیدگاهی در این باره دارد.

به طور کلی از دید قانون، دو نوع سند بیشتر وجود ندارد. در قانون، اسناد در یکی از دو دسته رسمی یا غیر رسمی قرار می‌گیرد.

سند رسمی همان است که به صورت رسمی و در حضور نماینده دولت یا قوه قضاییه به ثبت برسد و یا تنظیم شود؛ هر سندی که فاقد این ویژگی باشد عملا به عنوان یک سند غیر رسمی شناخته می‌شود.

بر اساس قانون، اعتبار و وجه قانونی سند رسمی بسیار بیشتر از سند غیر رسمی است. به بیانی دیگر، اگر در یک مورد، سند رسمی و غیر رسمی وجود داشته باشد، که به طور متناقض در مورد یک موضوع واحد نظر داده باشد، عملا دادگاه، رای را به سند رسمی می‌دهد.

مثلا اگر از فردی خانه‌ای خریداری کرده باشید و بر اساس قولنامه، هزینه خانه را به او داده باشید، این فرد با در دست‌داشتن سند رسمی مالکیت خانه می‌تواند قولنامه شما را باطل کند؛ بنابراین کاملا مشخص است که سند رسمی تا چه اندازه از قدرت و وجاهت قانونی برخوردار است.

رایج‌ترین اسناد رسمی، همان است که به صورت ثبتی توسط سازمان ثبت و اسناد رسمی کشور صادر می‌شود. این سازمان به عنوان نماینده قوه قضائیه این اسناد را ثبت و صادر می‌کند. عمده اسناد رسمی که در دادگاه‌ها مورد استناد قرار می گیرد، مربوط به همین اسناد ثبتی است.

بنابراین با توجه به اهمیتی که اسناد ثبتی از دید قانون دارد می‌توان این‌گونه بیان کرد، که وکیل ثبتی کار نسبتا مهم و پیچیده‌ای دارد. در ادامه بیشتر در این باره صحبت خواهیم کرد.

انتظاری که از وکیل ثبتی مشهد میتوانیم داشته باشیم

انتظاراتی که از وکیل ثبتی میتوان داشت

تا به اینجا مشخص شد که قانون چه اهمیتی برای اسناد ثبت شده قائل شده است؛ علت این موضوع نیز کاملا ساده و مشخص است. قانون به دنبال این است که بر اساس قوی‌ترین مدارک و مستندات، رای عادلانه‌ای صادر کند.

زمانی که سندی به دادگاه ارائه می‌شود، همواره این احتمال وجود دارد که این سند دست‌کاری شده باشد. اسناد رسمی به نوعی طراحی شده‌اند که عملا مانع از این سوء ظن می‌شوند.

یعنی به شیوه‌های مختلف می‌توان اصالت سند رسمی را اثبات کرد. از این رو، دادگاه و قانون توجه ویژه‌ای به اسناد رسمی دارد و آن‌را نسبت به سند غیر رسمی موجه‌تر می‌داند.

البته توجه داشته باشید، که اسناد غیر رسمی نیز در نبود سند رسمی وجاهت قانونی دارند و می‌توان بر اساس آن استدلالی را در دادگاه پیش برد.

اگر بخواهیم کمی واقع‌بینانه‌تر به موضوع نگاه کنیم می‌توانیم این‌گونه بیان کنیم، که اساسا دعواهای ثبتی بسیار گسترده و نسبتا پیچیده است؛ از این رو نمی‌توان به شکل واحد بیان کرد که از وکیل ثبتی چه انتظاراتی می‌توانیم داشته باشیم.

به طور مثال، در برخی از مواقع فروشنده از انتقال سند رسمی خودداری می‌کند و در دفتر ثبت اسناد رسمی حضور پیدا نمی‌کند. در این چنین شرایطی، از وکیل ثبتی انتظار می‌رود که بتواند شرایطی را مهیا کند تا این انتقال در سریع‌ترین زمان ممکن صورت پذیرد.

به طور کلی هر نوع دعوی که در مورد اصالت سند، انتقال سند، یا هر اتفاقی مربوط به اسناد رسمی وجود داشته باشد می‌توان از وکیل ثبتی مشهد استفاده کرد. وکیل ثبتی، فردی است که به مسائل حقوقی مربوط به این اسناد آگاهی دارد و می‌تواند بر اساس قانون، اهداف مد نظر پرونده را پیش ببرد.

اما بهتر است مثال دیگری نیز در اینجا بیان کنیم تا مفهوم و اهمیت کارکرد وکیل ثبتی در مشهد بیشتر مشخص شود. ملک شما دارای یک سند رسمی است. اما ممکن است اطلاعات مندرج در سند، با اطلاعات واقعی ملک همخوانی نداشته باشد.

در این چنین شرایطی، استفاده از یک وکیل ثبتی می‌تواند کار را ساده‌تر و سریع‌تر کند. در واقع، در هر زمینه‌ای مربوط به سند و اداره اسناد رسمی می‌توان از وکیل ثبتی مشهد استفاده کرد.

در مورد وکیل ثبتی و مسائل قانون مربوط به ثبت دقت کنید:

در مورد وکیل ثبتی و مسائل قانون

در هر حوزه ابتدائي اقتضاء اهميت محل يك اداره يا دایره ثبت اسناد و املاك تأسيس می‌شود ممكن است هر اداره يا دایره ثبت ‌داراي شعبی باشد.

مديران و نمايندگان ثبت و مسئولين دفاتر و صاحبان دفاتر اسناد رسمي جز در محل ماموريت خود نمی‌توانند انجام وظيفه نمايند؛ اقدامات ‌آن‌ها در خارج از آن محل اثر قانوني ندارد.

در هر اداره يا دايره ثبت، به تناسب توسعه آن يك يا چند نفر محقق ثبت براي رفع اختلافات و اعتراضات ناشي از تقاضاي ثبت املاك معين‌ خواهد شد. انتخاب محققين ثبت از بين مستخدمين وزارت عدليه مطابق نظامنامه كه وزارت عدليه تنظيم خواهد نمود، به عمل می‌آيد.

حدود صلاحيت و طرز رسيدگي محققين ثبت به موجب نظامنامه معين خواهد شد؛ در مواردي كه راي محقق ثبت قابل استيناف است، ‌محكمه بدايت مرجع استينافی خواهد بود. رسيدگی تميزی حكم محكمه بدايت مطابق قوانين عمومي در محكمه استيناف به عمل خواهد آمد.

براي رسيدگي به اختلافات و اشتباهات حاصله در امور مربوط به ثبت املاك و اسناد و تشخيص وقوع و موثربودن اشتباه و رفع‌اختلاف و اخذ تصميم مقتضي دو هيئت به عنوان شوراي عالی ثبت و هيات نظارت در اداره كل ثبت تشكيل می‌شود.

‌شوراي عالي ثبت، شامل مسئولان زیر است:

  • مدعي‌العموم ديوان عالی تميز
  • مدير كل امور قضائي به تعيين وزير‌عدليه
  • مدير كل ثبت ‌هيئت نظارت، که عبارت خواهند بود از معاون كل ثبت و رئيس اداره امور املاك و يك نفر از اعضاء اداره كل ثبت به تشخيص وزير عدليه وظايف.

حدود صلاحيت هر يك از دو هيئت مذكور، در ماده ۲۵ و ۲۵ مكرر تعيين می‌شود. ‌ترتيب طرح مسائل و رسيدگي در هر يك از دو هيئت بر طبق آئين‌نامه وزارت عدليه خواهد بود.

دفاتر لازم براي ثبت اسناد و املاك، عده، نوع و ترتيب آن‌ها مطابق نظامنامه، كه از طرف وزارت عدليه تنظيم مي‌شود، معين خواهد شد. مراجعه به دفاتر املاك براي اشخاص ذي‌نفع مطابق مقررات نظامنامه وزارت عدليه جايز است.

ارائه اعتراض توسط وکیل ثبتی مشهد

رائه اعتراض توسط وکیل ثبتی مشهد

وکیل ثبتی مشهد، از ابتدا تا انتهای جریانات پرونده‌های مختلف، در کنار موکل خود است و شرایط مهم حقوقی را مطرح می‌کند. قانون‌گذار در ماده 16 قانون ثبت اسناد و املاک، در این خصوص، چنین آورده است:

«هر كس نسبت به ملك مورد ثبت اعتراضي داشته باشد، بايد از تاريخ نشر اولين اعلان نوبتي تا ۹۰ روز اقامه دعوي نمايد. دادخواست مزبور، ‌مستقيما به اداره يا دايره يا شعبه ثبتی، كه در ضمن اعلان نوبتی معين شده است، تسليم می‌شود؛ در مقابل دادخواست بايد رسيد داده شود.

در صورتي كه‌ دادخواست در مدت قانوني داده شده باشد، اداره ثبت آن‌را نزد محقق ثبت و يا دفتر محكمه‌ای، كه مرجع رسيدگی است، ارسال می‌دارد.

اگر اداره ثبت‌ تشخيص دهد، كه دادخواست خارج از مدت داده شده است، كتبا نظر خود را اظهار خواهد كرد و به حاكم محكمه ابتدائی، محل می‌دهد تا حاكم مزبور در ‌جلسه اداري موافق نظامنامه وزارت عدليه رسيدگي كرده رای دهد. رای حاكم محكمه ابتدائی در اين موضوع قاطع است.»

همچنین در ماده 17 قانون ثبت اسناد و املاک چنین آمده است:«هرگاه راجع به ملك مورد تقاضاي ثبت، بين تقاضاكننده و ديگري، قبل از انتشار اولين اعلان نوبتی دعوایی اقامه شده و در جريان باشد، ‌كسي كه طرف دعوی يا تقاضاكننده است، بايد از تاريخ نشر اولين اعلان نوبتی تا ۹۰ روز تصديق محكمه را مشعر به جريان دعوی با اداره ثبت تسليم‌ نمايد و الا حق او ساقط خواهد شد.»

  • تبصره: در مواردي كه اداره ثبت تشخيص دهد تصديق مزبور خارج از مدت به اداره ثبت تسليم گردیده، موافق ماده ۱۶ عمل خواهد شد.

مطابق ماده 18 این قانون:«در صورتي كه محكمه، قرار عدم صلاحيت خود را صادر نمايد، مکلف است پس از قطعيت قرار مزبور به تقاضاي مدعی ‌دوسيه عمل را براي مرجع صلاحيت دار بفرستد. در اين مورد تجديد دادخواست لازم نيست.

اگر معترض پس از تقدیم دادخواست در مدت شصت روز دعوای خود را تعقيب نكرد (مسکوت گذاشت) محكمه يا محقق ثبت مكلف است به تقاضاي‌ مستدعي ثبت، قرار اسقاط دعوی اعتراض را صادر نمايد. از اين قرار مي‌توان استيناف داد. رای استيناف قابل تميز نيست.»

ارائه اعتراض توسط وکیل ثبتی مشهد

همچنین در ماده 18 مکرر قانون ثبت اسناد و املاک، توضیحات بیشتری ارائه شده است:«در صورت فوت معترض به ثبت اعم از اينكه تاريخ فوت قبل يا بعد از اجراﻯ اين قانون باشد، هرگاه معترض‌عليه نتواند تمام يا بعض از‌ وراث را معرفي نمايد، به تقاضاﻯ او به شرح زير اقدام مي‌شود:

در مورد اول

دادگاه مراتب را به دادستان محل ابلاغ می‌كند، كه در صورت وجود وراث محجور نسبت به نصب قيم و تعقيب دعوﻯ اقدام شود و‌ بعلاوه موضوع و جريان دعوﻯ را سه دفعه متوالي در يكي از روزنامه‌ هاﻯ كثيرالانتشار مركز و يكي از روزنامه‌هاﻯ محل يا نزديك مقر دادگاه آگهی می‌نمايد.

چنانچه ظرف نود روز از تاريخ انتشار آخرين آگهی، دعوﻯ تعقيب نشود، قرار سقوط دعوﻯ صادر می‌گردد. ‌ابلاغ قرار مزبور يك نوبت در يكي از روزنامه‌هاﻯ محل يا نزديك مقر دادگاه آگهی خواهد شد و اگر ظرف مدت مقرر از قرار صادر پژوهش‌ خواهي نشود‌ قرار مزبور قطعي و لازم‌الاجرا است.

در مورد دوم

به وراث شناخته شده اخطار مي‌شود در صورتي كه در مقام تعقيب دعوﻯ باشد، ظرف پنج روز از تاريخ ابلاغ اخطاريه به تقديم‌ درخواست تعقيب مبادرت كند. ‌در مورد وراث شناخته نشده و همچنين وراث شناخته شده، كه با صدور و ابلاغ اخطاريه دعوﻯ را مسکوت گذاشته باشد، به طريق مذكور در بند يك عمل‌ خواهد شد.»

  • تبصره: هرگاه دعوا از طرف يكي از وراث تعقيب شود، درخواست‌دهنده بايد دليل مثبت وراثت خود را پيوست و ميزان سهم‌الارث خود را صريحاً‌ در برگ درخواست قيد نمايد.

در مواردي كه درخواست تعقيب فاقد شرايط فوق باشد، به متقاضي اخطار مي‌شود كه ظرف پنج روز از تاريخ ابلاغ‌ درخواست خود را تكميل كند.

در صورت عدم تكميل، اگر مدت مقرر در بند يك ماده ۱۸ مکرر منقضي شده باشد، قرار سقوط دعوﻯ صادر خواهد شد.

احکام مرتبط با جلسه دادگاه و وکیل ثبتی مشهد

احکام مرتبط با جلسه دادگاه و وکیل ثبتی مشهد

وکیل ثبتی مشهد موظف است از ابتدای روند پرونده موکل خود، او را همراهی کند و در تمامی جلسات حضور داشته باشد. پرونده‌های ثبتی، از پیچیده‌ترین امور حقوقی به شمار می‌روند و شامل انواع مختلفی هستند؛ به همین دلیل، احکامی توسط قانون‌گذار در قانون ثبت اسناد و املاک مقرر شده است که به شرح زیر هستند:

مطابق ماده 19 قانون ثبت اسناد و املاک:«در صورتی که در جلسه مقرر برای محاکمه، معترض یا وکیل او حاضر نشود و مطابق مقررات اصول محاکمات حقوقی به تقاضای مستدعی ثبت، دادخواست او ابطال گردد، تجدید دادخواست فقط در ظرف ۱۰ روز پس از ابلاغ قرار ابطال برای یک مرتبه ممکن خواهد بود، در این مورد دادخواست مستقیماً به دفتر محکمه صلاحیت‌دار داده خواهد شد.»

  • تبصره: در مواردی نیز که به موجب مواد ۱۶ و ۱۷ اصول محاکمات آزمایشی، دادخواست رد می‌شود مفاد این ماده لازم‌الرعایه است.

همچنین در ماده 19 مکرر این قانون، این‌گونه بیان شده است:«هر‌گاه مالکیت متقاضیان ثبت یا دعوای اعتراض، دارای منشا واحد بوده و تعداد متقاضیان ثبت و یا معترضین و یا وراث آنان بیش از ۱۵ نفر باشد، به درخواست معترض یا پژوهش‌خواه، دادخواست و ضمایم آن به دو نفر از شرکا یا وراث که سهام زیادتری دارند، ابلاغ می‌شود.

و به علاوه مفاد دادخواست و پیوست‌های آن در یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار مرکز و یکی از روزنامه‌های محل یا نزدیک مقر دادگاه سه دفعه متوالی آگهی خواهدشد. هر‌گاه دعوا در جریان رسیدگی باشد، به درخواست هر یک از طرفین دعوا دو نفر از طرف دیگر، که سهام زیادتری دارند، برای ابلاغ اخطاریه انتخاب و مراتب برای اطلاع سایرین یک نوبت در یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار مرکز و یکی از روزنامه‌های محل یا نزدیک مقر دادگاه آگهی می‌شود.

در این آگهی و همچنین آگهی مربوط به درج دادخواست باید صریحاً قید شود که برای شرکت در جلسات، وقت رسیدگی فقط به دو نفر اشخاص انتخاب شده مزبور با ذکر اسامی ابلاغ خواهد شد و سایرین حق دارند برای اطلاع از جریان دادرسی و یا شرکت در جلسات دادرسی با مراجعه به دفتر دادگاه از جریان دعوا و پاسخ لوایح و وقت رسیدگی مطلع شوند و یا به وسیله وکیل دادگستری در دادرسی شرکت نمایند.

اگر بعضی از شرکای ملک یا وراث، ولو آنکه سهم کمتری داشته باشند، به وسیله وکیل دادگستری در دادرسی مداخله نمایند، به جای شریک، شریک ملک یا وارثی که سهم زیادتری دارند باید دادخواست و اوراق اخطاریه به وکیل ابلاغ شود.

در صورتی که وکیل دادگستری در دعوا مداخله داشته باشد ابلاغ اوراق اخطاریه به کلیه وکلا الزامی است. در موردی که دادخواست و یا جریان دعوا از طریق انتشار آگهی به عده‌ای از خوانندگان ابلاغ می‌شود حضوری بودن حکم صادر نسبت به آنان موکول به دعوت آنان برای شرکت در جلسه دادرسی نمی‌باشد.»

حکام مرتبط با جلسه دادگاه و وکیل ثبتی مشهد

در خصوص امور ثبت ملک، در ماده 21 قانون این چنین آمده است:«پس از اتمام عملیات مقدماتی ثبت، ملک در دفتر املاک ثبت شده و سند مالکیت مطابق ثبت دفتر املاک داده می‌شود.» همچنین مطابق ماده 22 این قانون:«همین که ملکی مطابق قانون در دفتر املاک به ثبت رسید، دولت فقط کسی را که ملک به اسم او ثبت شده و یا کسی که ملک مزبور به او منتقل گردیده و این انتقال نیز در دفتر املاک به ثبت رسیده یا اینکه ملک مزبور از مالک رسمی ارثاً به او رسیده باشد مالک خواهد شناخت.

در مورد ارث هم ملک وقتی در دفتر املاک به اسم وارث ثبت می‌شود که وراثت و انحصار آن‌ها محرز و در سهم‌الارث بین آن‌ها توافق بوده و یا در صورت اختلاف، حکم نهایی در آن باب صادر شده باشد.»

  • تبصره: حکم نهایی عبارت از حکمی است که به واسطه طی مراحل قانونی و یا به واسطه انقضای مدت اعتراض و استیناف و تمیز دعوایی که حکم در آن موضوع صادر شده از دعاوی مختومه محسوب شود.

 

سخن پایانی

در این مقاله از سایت وکیل مشهد ، سعی کردیم اطلاعات کامل و جامعی در زمینه وکیل ثبتی مشهد در اختیار شما کاربران گرامی قرار دهیم. همان‌طور که گفته شد، مشکلات مربوط به ثبت سند و دعاوی اعتراض بر ثبت، از پیچیده‌ترین مسائل حقوقی محسوب می‌شوند.

پس بهتر است در طرح چنین اعتراضاتی، در وهله اول از یک وکیل ثبتی متخصص و باتجربه، مشاوره و کمک بگیرید تا پرونده شما به نتیجه مطلوبی منتهی شود.

در صورتی که برای امور ثبتی خود، نیاز به وکیل ثبتی در مشهد دارید، می‌توانید به صفحه مشاوره رایگان وکالت وکیل آگاه مراجعه کنید و درخواست خود را جهت مشاوره ثبت نمایید.


تماس با وکیل 09155802353 Call Now Button09155802353 تماس بگیرید