مقصر در تصادفات رانندگی

مقصر در تصادفات رانندگی کیست و نحوه تشخیص مقصر در تصادفات

امروزه تصادفات در خیابان‌ها و جاده‌ها به امری اجتناب ناپذیر تبدیل شده است و هر روز شاهد تصادفات رانندگی بسیاری از نقاط کشور هستیم. هر تصادف، یک مقصر اصلی دارد که باید برای جبران خسارات مالی و جانی تلاش کند. ممکن است طرفین تصادف سر تعیین مقصر اصلی اختلاف داشته باشند و نتوانند با یکدیگر به توافق برسند. نحوه تشخیص مقصر در تصادفات بر عهده کارشناس امور تصادفات است. لازم است افسر رانندگی در صحنه حاضر و با کشیدن کروکی مقصر را شناسایی کند.

نحوه تشخیص مقصر در تصادفات

نحوه تشخیص مقصر در تصادفات رانندگی به عوامل زیر بستگی دارد:

خواب آلود بودن راننده

بعضی از رانندگان به علت رانندگی طولانی مدت و عدم استراحت بین مسیر، دچار خستگی و خواب آلودگی می‌شوند. این افراد مقصر اصلی حوادث رانندگی هستند. همه راننده‌هایی که قصد سفر دارند، باید پیش از حرکت استراحت کافی داشته باشند؛ همچنین لازم است هیچ مخدر یا داروی خواب آوری استفاده نکنند.

رعایت حق تقدم در رانندگی

یکی دیگر از مواردی که باعث تصادفات زیادی می‌شود، عدم رعایت حق تقدم توسط رانندگان است. بر اساس قانون جدید تصادفات رانندگی، مقصر حوادث کسی است که با وجود چراغ راهنما و تابلوها، دستورالعمل‌های حق تقدم مسیرهای اصلی به فرعی را رعایت نکرده است. عدم رعایت حق تقدم، ممکن است منجر به حوادث زیادی شود. مقصر اصلی نیز فردی است که حق تقدم را رعایت نکرده است.

سرعت و سبقت غیر مجاز

یکی دیگر از عوامل موثر در شناخت مقصر رانندگی، سرعت و سبقت غیر مجاز است راننده‌هایی که از سمت راست یا در نواحی سبقت ممنوع، سبقت می‌گیرند، مقصر تصادف رانندگی هستند. همچنین سرعت غیر مجاز یکی دیگر از عوامل تصادفات است که راننده‌ آن مقصر شناخته می‌شود.

تصادف از پشت

در بسیاری از موارد و با سهل انگاری راننده، تصادف از عقب رخ می‌دهد. در این تصادفات تحت هر شرایطی مقصر راننده‌ای است که از پشت با خودرو جلویی برخورد داشته است.

حرکت با دنده عقب

بر اساس ماده ۱۵۵ قانون راهنمایی و رانندگی، به عقب راندن وسیله نقلیه در بزرگراه‌ها، آزادراه‌ها، ورودی و خروجی آن‌ها ممنوع است و راننده‌ای که به صورت دنده عقب حرکت کند مقصر شناخته می‌شود.

برخورد ماشین با عابر پیاده

در تصادف خودرو با عابر پیاده، مقصر راننده‌ای است که به خط عابر پیاده و چراغ راهنمایی توجهی ندارد و جوانب امر را در نظر نمی‌گیرد. اگر تصادف در جایی رخ دهد که عبور عابر ممنوع باشد مانند بزرگراه‌ها و … یا در مسیر پل قرار داشته باشد و عابر از پل استفاده نکند، عابر مقصر شناخته خواهد شد.

تعیین مقصر تصادفات

بر اساس قانون تصادقات رانندگی، در برخی از موارد، اگر تصادف رخ دهد بدون هیچ شک و شبهه‌ای این رانندگان مقصر شناخته می‌شوند. در ادامه به این موارد پرداخته می‌شود.

  • رانندگانی که گواهینامه نداشته باشند.
  • رانندگانی که یک سال از صدور گواهینامه پایه ۳ آن‌ها نگذشته باشد و در شهر دیگری غیر از محل صدور گواهینامه تصادف کنند.
  • راننده‌ای که از پشت با خودرو جلویی برخورد کند.
  • در تصادف گردش به چپ، خودرویی که به سمت چپ انحراف داشته باشد مقصر است.
  • در تصادف فرعی به اصلی، خودرویی که بدون رعایت حق تقدم از فرعی وارد اصلی می‌شود مقصر است.

قوانین راهنمایی و رانندگی در تصادفات

نحوه تشخیص مقصر در تصادفات رانندگی

در بحث قوانین تصادفات رانندگی و چگونگی تعیین مقصر، می‌توان به موارد زیر توجه کرد:

  • در تصادف از پشت، راننده پشتی به دلیل عدم رعایت فاصله ایمنی مقصر است.
  • نحوه تشخیص مقصر در اتوبان متفاوت است. اگر خودوریی به طور کامل در اتوبان توقف کند، مقصر شناخته خواهد شد.
  • در تصادفاتی که مقصر بودن راننده‌ها ۵۰-۵۰ است، راننده‌ها باید خسارت طرف مقابل را تا میزانی که تعیین شده پرداخت نمایند.
  • مقصر تصادف در خط اتوبوس، خودوریی است که وارد این محدوده شده است.
  • در تصادف سر چهارراه شناخت مقصر با مشکل روبه‌رو است. در این تصادف بر اساس حق تقدم مقصر شتاسایی می‌شود؛ با این حال باید افسر، راننده خاطی را اعلام کند.
  • در صورت پارک خلاف جهت در کوچه، راننده‌ای که به خودرو پارک‌ شده برخورد کند مقصر است و باید خسارت آن را بپردازد. راننده ماشین پارک شده نیز به علت پارک خلاف جهت جریمه می‌شود.

در تصادف با ماشین متعلق به فرد دیگر، تکلیف مالک چیست؟

در هنگام رخ دادن تصادف، راننده خاطی مقصر است. اگر راننده ماشین را قرض گرفته باشد، مالک ماشین هیچ مسئولیتی در قبال تصادف ندارد و می‌تواند خسارت خودرو را از راننده بگیرد.

کارشناس تصادفات رانندگی کیست؟

کارشناس تصادفات رانندگی، جزو مامورین پلیس راهنمایی و رانندگی است که آموزش‌های لازم را دیده باشد. این فرد کد کارشناسی مربوطه را دریافت می‌کند و با عنوان کارشناس تصادفات رانندگی در پلیس راهور فعالیت می‌کند.

نحوه تشخیص مقصر در تصادفات برعهده کارشناس تصادفات است که با بررسی و معاینه دقیق محل حادثه و جمع آوری مستندات لازم، مقصر اصلی حادثه را تشخیص می‌دهد.

اقدامات لازم پس از تصادف

پس از تصادف لازم است با پلیس تماس گرفته و در صورتی که جرح و فوت رخ داده باشد اورژانس را خبر کنید. همچنین لازم است از خودروها عکس بگیرید تا امکان بردن خودروها به سمت راست وجود داشته باشد. هنگامی که پلیس در صحنه حاضر شود، کروکی تصادف را خواهد کشید. در صورت خسارت مالی و اگر خودرو شما دارای بدنه است، می‌توانید خسارت را از بیمه دریافت کنید.

کلام آخر

امروزه تصادفات به امری طبیعی تبدیل شده است و روزانه تصادفات زیادی در خیابان‌ها و جاده‌ها رخ می‌دهد. هنگام وقوع یک تصادف است لازم است خونسردی خود را حفظ کرده و پلیس و در صورت وجود مصدوم در حادثه، اورژانس را خبر کنید. در صورت هرگونه سوالی در این زمینه می‌توانید از وکیل مشهد  کمک بگیرید.

سوالات متداول

مقصر تصادف از دنده عقب کیست؟

به عقب راندن خودرو در خیابان‌ها و بزرگراه‌ها ممنوع است و فردی که از دنده عقب استفاده کرده است مقصر شناخته می‌شود.

مقصر تصادف از گلگیر عقب کیست؟

فردی که از پشت به ماشین زده مقصر خواهد بود.

سرعت و سبقت غیر مجاز چیست ؟

یکی دیگر از عوامل موثر در شناخت مقصر رانندگی، سرعت و سبقت غیر مجاز است راننده‌هایی که از سمت راست یا در نواحی سبقت ممنوع، سبقت می‌گیرند، مقصر تصادف رانندگی هستند. همچنین سرعت غیر مجاز یکی دیگر از عوامل تصادفات است که راننده‌ آن مقصر شناخته می‌شود.

در تصادف با ماشین متعلق به فرد دیگر، تکلیف مالک چیست؟

در هنگام رخ دادن تصادف، راننده خاطی مقصر است. اگر راننده ماشین را قرض گرفته باشد، مالک ماشین هیچ مسئولیتی در قبال تصادف ندارد و می‌تواند خسارت خودرو را از راننده بگیرد.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با وکیل 09155802353
Call Now Button09155802353 تماس بگیرید