وکیل اداره کار مشهد

وکیل اداره کار مشهد

وکیل اداره کار مشهد، که به قانون کار و حقوق کارگر آشنایی کامل دارد، در زمان اختلاف بین کارگر و کارفرما با تکیه بر دانش حقوقی خود به آن‌ها مشاوره می‌دهد؛ ریشه اصلی این اخلافات، ناآگاهی طرفین از مقررات قوانینی است که توسط اداره کار تعیین شده‌اند.

امروزه، با صنعتی‌شدن جوامع و پیشرفت‌های اقتصادی گسترده، یکی از مسائل پرکاربرد و مهم، رسیدگی به مشکلات کار و ارتباط میان کارگر و کارفرما است. ازدیاد جمعیت، نیروی کار و به دنبال آن، افزایش کارهای تولیدی ضرورت رسیدگی به این امر را به خوبی نشان می‌دهند.

در نتیجه بدیهی است که با افزایش تعاملات در محیط‌های کار نیز اختلافاتی به وجود آید؛ اما مشورت با یک شخص متخصص و باتجربه مانند وکیل اداره کار در مشهد می‌تواند پیش از هر چیز، بسیار سازنده باشد.

چنانچه مشکلات بین کارگر و کارفرما برطرف نشد، وکیل متخصص اداره کار در مشهد، وکالت موکل را تا استیفای کامل حقوق برعهده می‌گیرد. در ادامه به بررسی وظایف وکیل اداره کار در مشهد و مسائل مربوط به ثبت دعاوی اداره کار می‌پردازیم. همراه ما باشید.

وظایف وکیل اداره کار مشهد

وظایف وکیل اداره کار مشهد

وکیل اداره کار مشهد، به شخصی گفته می‌شود که دانش‌آموخته رشته حقوق است و موفق به کسب پروانه وکالت خود از کانون وکلای دادگستری شده است. وکیل اداره کار، متناسب با دانش، تجربه و اطلاعات کافی خود در خصوص قوانین اداره کار، بیمه و بخشنامه‌های مختلف به طور تخصصی پیگیری پرونده‌ها را برعهده می‌گیرد.

در صورت بروز اختلاف بین کارگر و کارفرما بهتر است قبل از هر اقدام قانونی، از مشاوره وکیل اداره کار در مشهد، که توانایی و تخصص کافی در احقاق حقوق موکل خود و حل اختلافات را دارد، بهره‌مند شد.

اشخاص مشمول قانون کار

اشخاص مشمول قانون کار

در قانون کار برای افراد مشمول، یکسری قوانین و امتیازات در نظر گرفته شده است؛ در صورت بروز مشکل، کارگران و کارفرمایان می‌توانند با استفاده از این قوانین مانع از تضییع حقوق خود شوند. از مهم‌ترین ویژگی‌های قانون کار می‌توان الزام به پرداخت عیدی و سنوات از طرف کارفرما به کارگر اشاره کرد.

در ماده 1 قانون کار، افراد مشمول این قانون را به وضوح بیان کرده است، مطابق این ماده:«کلیه کارفرمایان، کارگران، موسسات تولیدی، صنعتی، خدماتی و کشاورزی مکلف به تبعیت از این قانون می باشند.» افراد ذکر شده در این قانون مکلف به رعایت مفاد قوانین و مقررات قانون کار هستند.

کارگر کیست؟

در قانون کار و مطابق ماده 2 آن، قانون‌گذار، تعریف کارگر را این‌طور بیان نموده است:«کارگر از لحاظ این قانون کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حق‌السعی اعم از مزد، حقوق، سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می‌کند.»

کارفرما کیست؟

با استناد به ماده 3 قانون کار:«کارفرما شخصی است حقیقی یا حقوقی، که کارگر به درخواست و به حساب او در مقابل دریافت حق‌السعی کار می‌کند. مدیران و مسئولان‌ و به طور عموم کلیه کسانی که عهده‌دار اداره کارگاه هستند، نماینده کارفرما محسوب می‌شوند و کارفرما مسئول کلیه تعهداتی است که نمایندگان مذکور‌ در قبال کارگر به عهده می‌گیرند. در صورتی که نماینده کارفرما خارج از اختیارات خود تعهدی بنماید و کارفرما آن‌را نپذیرد، در مقابل کارفرما ضامن است.»

 اهمیت عقد قرارداد

اهمیت عقد قرارداد

گاها دیده می‌شود که افراد، از اولین و اصولی‌ترین ضابطه کار صرف نظر می‌کنند؛ داشتن قرارداد کاری، یکی از ملزوماتی است که به اشخاص برای احقاق حقوق خود در چارچوب قانون کار کمک می‌کند. وکیل اداره کار مشهد، به آشنایی و دانستن ضوابط و مقررات قانون کار، که تضمین‌کننده امنیت فرد است، تاکید موکد دارد.

در ماده 7 قانون کار اینگونه بیان شده است:«قرارداد کار عبارت است از قرارداد کتبی یا شفاهی که به موجب آن کارگر در قبال دریافت حق‌السعی کاری را برای مدت موقت یا مدت غیر‌ موقت برای کارفرما انجام می‌دهد.» مطابق ماده 10 قانون کار، قرارداد کار علاوه بر مشخصات دقیق طرفین، باید حاوی موارد ذیل باشد:

‌الف) نوع کار یا حرفه یا وظیفه‌ای که کارگر باید به آن اشتغال یابد

ب) حقوق یا مزد مبنا و لواحق آن

ج) ساعات کار، تعطیلات و مرخصی‌ها

‌د) محل انجام کار

ه) تاریخ انعقاد قرارداد

‌و) مدت قرارداد، چنانچه کار برای مدت معین باشد

‌ز) موارد دیگری که عرف و عادت شغل یا محل، ایجاب نماید.

ح) شرایط و نحوه فسخ قرارداد کار (در مواردی که مدت تعیین نشده باشد).

لازم به ذکر است، براساس ماده 190 قانون مدنی، هر قراردادی که منعقد می‌شود برای صحت آن، باید شروط ذیل در آن لحاظ شود:

۱) قصد طرفین و رضای آن‌ها

۲) اهلیت طرفین

۳) موضوع معین که مورد معامله باشد

۴) مشروعیت جهت معامله

انواع قراردادهای کاری

انواع قراردادهای کاری

به موجب قانون کار، انواع قرارداد کار به سه نوع دائم، موقت و معین تقسیم می‌شود. به موجب این قراردادها، مشمولین قانون کار می‌توانند از امتیازات این قوانین استفاده کنند؛ همچنین، در صورت بروز هر مشکل می‌توانند با مراجعه به وکیل اداره کار در مشهد، در خصوص دریافت حقوق خود اقدام کنند.

در نظام اقتصادی و حقوقی کشور به منظور رعایت حقوق کارگر و کارفرما و افزایش تعامل مثبت میان آن‌ها، قانونی تحت عنوان قانون کار در سال 1369 به تصویب رسید؛ به موجب این قانون، که یک قانون آمره است، کارگران و کارفرمایان موظف به تنظیم قرارداد کار هستند و نمی‌توانند خلاف آن توافق کنند.

  1. قرارداد کار دائم

قراردادهای کاری با توجه به مدت زمان آن‌ها تقسیم می‌شوند و در نوع دائمی آن، مدتی برای این قرارداد تعیین  نشده است که بهترین نوع قرارداد برای کارگران به شمار می‌رود. به موجب قرارداد دائم، کارگر می‌تواند از مزایای یک کار ثابت مانند افزایش سنوات، بیمه، بازنشستگی و از کارافتادگی بهره‌مند شود.

  1. قرارداد مدت موقت

در اینگونه قراردادها می‌توان زمان کارکرد را پاره‌وقت یا تمام‌وقت در نظر گرفت. به یاد داشته باشید که قراردادهای شفاهی در کارهایی که جنبه مستمر دارند، دائم تلقی می‌گردند. قرارداد شفاهی توسط وکیل اداره کار مشهد نیز قابل اثبات است.

  1. قرارداد کار معین

قرارداد کار معین قراردادی است که برای انجام کار معین منعقد شده و زمان اجرای آن با اتمام کار موردنظر به خودی خود خاتمه می‌یابد. در این نوع از قرارداد نیز می‌توان شرط زمانی برای اتمام کار در نظر گرفت. ضمن اینکه تلفیق نوع پاره‌وقت یا تمام‌وقت نیز با آن قابل اجرا است.

در ماده 24 قانون کار برای این نوع قراردادها، قوانینی تعیین شده است:«در صورت خاتمه قرارداد کار، کار معین یا مدت موقت، کارفرما مکلف است به کارگری که مطابق قرارداد، یک سال یا بیشتر، به کار اشتغال داشته است برای هر سال سابقه، اعم از متوالی یا متناوب بر اساس آخرین حقوق مبلغی معادل یک ماه حقوق به عنوان مزایای پایان کار به وی پرداخت نماید.»

جالب است بدانید، براساس ماده 25 قانون کار:«هرگاه قرارداد کار برای مدت موقت و یا برای انجام کار معین، منعقد شده باشد هیچ یک از طرفین به تنهایی حق فسخ آن را ندارد.»

  • ‌تبصره: رسیدگی به اختلافات ناشی از نوع این قراردادها در صلاحیت هیات‌های تشخیص و حل اختلاف است.

گذراندن دوره‌های آموزشی پیش از شروع کار

ماده 11 قانون کار در خصوص این دوره‌ها، اینگونه تعیین شده است:«طرفین می‌توانند با توافق یکدیگر مدتی را به نام دوره آزمایشی کار تعیین نمایند. در خلال این دوره، هر یک از طرفین حق دارد، بدون اخطار قبلی و بی‌آنکه الزام به پرداخت خسارات داشته باشد، رابطه کار را قطع نماید. در صورتی که قطع رابطه کار از طرف کارفرما باشد وی ملزم به پرداخت حقوق تمام دوره آزمایشی خواهد بود و چنانچه کارگر رابطه کار را قطع نماید، کارگر فقط مستحق دریافت حقوق مدت انجام کار خواهد بود.»

  • ‌تبصره: مدت دوره آزمایشی باید در قرارداد کار مشخص شود. حداکثر این مدت برای کارگران ساده و نیمه ماهر، یک ماه و برای کارگران ماهر و‌ دارای تخصص سطح بالا، سه ماه است.

اهمیت داشتن مشاوره و وکیل اداره کار مشهد

اهمیت داشتن مشاوره و وکیل اداره کار مشهد

امور حقوقی دارای پیچیدگی‌های خاص است و برای حل آن‌ها به یک فرد متخصص و مسلط به قوانین و مقررات نیاز است؛ این شخص را وکیل اداره کار می‌نامند، که با دانش حقوقی خود می‌تواند مانع از تضییع حقوق موکل خود شود.

این وکیل متخصص در ابتدا با دقت به سخنان موکل خود گوش می‌دهد و با دریافت اسناد و مدارک برای پیگیری پرونده او اقدام می‌کند. وکیل مشهد باید با موکل خود صادق باشد و چنانچه پرونده راه به جایی نمی‌برد، او را از شرایط آگاه سازد.

این شخص، امین موکل خود است و در صورت دریافت حقوق او، باید آن‌را به طور کامل به وی بازگرداند. وکیل اداره کار در مشهد موظف است تمام مراحل قانونی، از زمان ثبت شکایت تا صدور رای نهایی دادگاه را به عهده گیرد و برای بازپس‌گیری حقوق موکل خود در مسیر عدالت کوشا باشد.

نقش وکیل اداره کار مشهد در دعاوی کارگر و کارفرما

نقش وکیل اداره کار مشهد در دعاوی کارگر و کارفرما

در مراجع حل اختلاف موضوع اداره کار، اکثر پرونده‌های موجود، شکایت علیه کارفرما است اما پیش از هر مطالبه‌ای نیاز است که رابطه بین کارگر و کارفرما احراز شود؛ در مواردی دیده شده است که کارگر یا کارفرما منکر رابطه خود شده‌اند که البته این موضوع بیشتر در مورد کارفرمایان صدق می‌کند.

در قانون کشور برای اثبات این رابطه، روش‌هایی در نظر گرفته شده است که برخی از آن‌ها مختص روابط کارگر و کارفرما است. از معمول‌ترین دعاوی مطرح‌شده بین کارگر و کارفرما می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مطالبه حقوق و مزایا مانند حق اولاد، حق مسکن و خواربار
  • سنوات، عیدی، پاداش
  • حق بیمه و بیمه بیکاری
  • اضافه‌کاری
  • اختلاف راجع به زمان مرخصی و مانده آن
  • فسخ قرارداد یا اخراج
  • اعتراض نسبت به تغییر شرایط کار

به طور معمول، دعاوی مطرح‌شده از سوی کارفرمایان بیشتر مبنی بر خسارت، سرقت، خیانت در امانت و … است که در دادگاه‌های حقوقی و کیفری رسیدگی می‌شوند. وکیل اداره کار مشهد، تسلط کامل به قانون کار و آیین دادرسی دارد، بنابراین کارگران و کارفرمایان می‌توانند از وی برای احقاق حقوق خود کمک بگیرند.

وکیل کارفرما

آنچه که در بخش تعهدات کارفرما در متن قرارداد قابل درج است، علاوه بر تعهدات پیش‌بینی‌شده در قانون، تعهداتی است که بنابر عرف معمول و شرایط خاص کارگاه کارفرما به وجود آمده است. همچنین نیاز است تا شخص کارفرما، این موارد را برای کارگران جدید نیز تعهد نماید.

تعهد تامین خوابگاه، تامین سرویس ایاب و ذهاب، تعیین زمان و تعهد عودت سفته‌های ضمانت حسن انجام کار، تامین یک وعده غذا در طول هر شیفت کاری، تعهد تامین مهد کودک جهت کارگران دارای فرزند شیرخوار و … که بنابر شرایط هر کارگاه می‌توانند بسیار متنوع باشند.

کارفرما می‌تواند در این بخش ضمن تعهد پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی و نیز سنوات پایان کار کارگر، برای پرداخت حقوق و مزایای او تا حداکثر روز پنجم ماه بعد تعهد نماید. یک وکیل اداره کار در مشهد، به کارفرما کمک می‌کند تا بتواند در صورت عدم رعایت قوانین توسط کارگر، علیه او ثبت دعوا کند.

وکیل کارگر

مواردی که در ذیل ذکر می‌شوند، تعهداتی هستند که شخص کارگر به کارفرما می‌دهد که در صورت عدم رعایت هر کدام از آن‌ها، کارفرما می‌تواند از او شکایت کند:

  • تعهد عدم ترک کار اداری بدون دلیل موجه قبل از پایان موعد قرارداد
  • لزوم نگهداری از برخی از تجهیزات گران‌قیمت و تعهد تحویل و تحول آن‌ها در پایان هر شیفت کاری
  • تعهد تحویل سفته ضمانت حسن انجام کار و پذیرش امکان اجراگزاری و برداشت کارفرما از سفته‌های مذکور در صورت عدم ایفای تعهدات از سوی کارگر
  • تعهد پذیرش مواردی مانند اضافه‌کاری یا تعطیل‌کاری در صورت نیاز کارفرما
  • تعهد شرکت در دوره آموزشی یا بازآموزی کارگاهی بنابه تشخیص کارفرما
  • تعهد رعایت اصول ایمنی و پذیرش جبران خسارات احتمالی ناشی از عدم رعایت اصول فنی و ایمنی

لازم به ذکر است، کارگرانی که کمتر از یک سال در محل کار فعلی خود مشغول به کار هستند، عیدی آن‌ها به میزان تعداد ماه‌های کارکرد آن‌ها محاسبه خواهد شد. بنابر بخشنامه‌های سازمان تامین اجتماعی، حق مسکن مشمول کسر حق بیمه است.

بر اساس ماده ۷۴ قانون کار، مدت مرخصی استعلاجی، که به تایید سازمان تامین اجتماعی رسیده باشد، جزو سوابق کار و بازنشستگی کارگران محسوب می‌شود؛ لذا این ایام، مشمول پرداخت عیدی و پاداش سالانه خواهد بود.

کلیه‌ کارگران در مواردی مانند ازدواج دائم، فوت همسر، پدر، مادر و فرزندان حق برخورداری از سه روز مرخصی با استفاده از مزد را دارند. چنانچه در دریافت هر یک از موارد حقوقی خود با مشکل روبه‌رو شده‌اید، می‌توانید از یک وکیل اداره کار مشهد کاردان و خبره کمک بگیرید.

وکیل قانون کار

وکیل قانون کار

کارگر و کارفرما می‌توانند در قراردادها، مزایا و حقوق را هرگونه که خود بخواهند تعیین کنند؛ اما از نظر وکیل اداره کار مشهد، در هر حال مقدار آن نباید از میزانی که در قانون کار تعیین شده است، کمتر باشد. هرگونه توافقی در خصوص متن و شرایط قرارداد کار یا حقوق و مزایا که در خلاصه حداقل‌های قانون کار باشد، باطل است؛ در صورت بروز اختلاف بین کارگر و کارفرما رسیدگی، بر مبنای قانون کار خواهد بود.

کارگران در چه صورت دائمی می‌شوند و کارفرما حق اخراج آن‌ها را ندارد؟

هرگونه احقاق حق ناشی از قانون کار و مقررات تبعی، مشمول مرور زمان نمی‌شود. کارگر ذی‌نفع در هر زمان می‌تواند از طریق وکیل اداره کار مشهد، در مراجع حل اختلاف خواسته خود را از کارفرمای خود طلب نماید و مراجع مزبور مکلف‌اند اظهار نظر نموده و مبادرت به صدور رای نمایند.

علاوه بر کارگرانی که از ابتدای استخدام، قرارداد آن‌ها به صورت غیر موقت منعقد شده است، در موارد زیر، قرارداد کارگران به صورت دائمی محسوب می‌شود:

  • کارگرانی که از زمان استخدام بدون قرارداد مشغول به کار شده‌اند.
  • کارگرانی که قرارداد داشته‌اند ولی بیش از یک دوره بدون قرارداد به کار ادامه داده‌اند.
  • کارگرانی که در قرارداد آن‌ها مدت ذکر نشده است. (سفید امضاء)

نتیجه‌گیری

سعی کردیم در این مقاله از وب‌سایت وکیل آگاه ، اطلاعات کامل و جامعی در مورد وکیل اداره کار مشهد در اختیار شما قرار دهیم. همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، مسائل حقوقی دارای پیچیدگی‌هایی است، بنابراین برای تسریع در روند پیگیری پرونده‌ها نیاز است تا از یک فرد متخصص کمک بگیرید.

وکیل اداره کار مشهد، یک شخص متخصص و با دانش حقوقی است که بر قوانین اداره کار، بیمه تامین اجتماعی، بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌های مختلف تسلط کامل دارد. همراه با این آگاهی و تسلط، دارابودن تجربه کاری موفق نقش به‌سزایی در دفاع از حقوق شما در مسیر عدالت دارد.

شما می‌توانید برای ثبت درخواست از وکیل اداره کار مشهد و دریافت مشاوره رایگان، به صفحه مشاوره رایگان وکالت مراجعه نموده و درخواست خود را ثبت کنید.


تماس با وکیل 09155802353 Call Now Button09155802353 تماس بگیرید