27e589bc fb4d 4888 8c33 6dc60bc2da06

آیا دیه شوهر به زن تعلق میگیرد؟

مطابق قانون مجازات اسلامی، اگر شخصی بر اثر جنایت عمدی یا غیر عمدی فوت کند، دیه فرد به اولیای دم او پرداخت خواهد شد. معمولا این سوال پیش می آید که آیا دیه شوهر به زن تعلق میگیرد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که تقسیم دیه بین اولیا دم یا همان وارثان شخص متوفی طبق قانون صورت می پذیرد. بنابراین همسر شخص متوفی نیز از مبلغ دیه سهم مشخصی دارد. در این مقاله از وکیل مشهد قصد داریم به این پرسش که آیا دیه شوهر به زن تعلق میگیرد؟ پاسخ دهیم و سپس نحوه تقسیم دیه بین اولیای دم را بررسی کنیم، تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

3da686b7 0278 41c5 87cb f228a3d311fb

آیا دیه شوهر به زن تعلق میگیرد؟

بر اساس قانون مجازات اسلامی، دیه مالی است که به دلیل جنایت بر نفس یا عضو، به مجنی علیه یا اولیای دم پرداخت می شود. بنابراین، اگر شخصی که جنایت بر او واقع شده زنده باشد، دیه به خودش پرداخت خواهد شد. در صورتی که با وقوع جرم، فرد فوت کرده باشد، دیه او به اولیای دم پرداخت خواهد شد.

بر این اساس اگر اولیای دم دیه را دریافت کنند، پس از دریافت دیه باید براساس قانون مبلغ دیه را  تقسیم کنند. مبلغ دیه نیز براساس سهم الارث هر یک از اولیای دم تقسیم می شود. بر این اساس و مطابق با قانون مدنی، سهم الارث هر یک از وراث به طور دقیق مشخص شده است.

به طور کلی برای تقسیم دیه، اولیای دم در قدم اول باید سهم الارث هر یک از افراد را مشخص کنند، سپس مطابق با این سهم، دیه را بین آنها تقسیم کنند. در پاسخ به این سوال که آیا دیه شوهر به زن تعلق میگیرد؟ نیز می توان گفت، همسر قانونی شخص متوفی نیز به میزان سهم الارث خود از دیه سهم دارد.

طبق قانون مدنی، وراث دارای درجات متفاوتی هستند و زنده بودن وراث درجات بالاتر، مانع از ارث بری سایر وراث خواهد شد. به عنوان مثال، در صورتی که پدر شخص متوفی زنده باشند دیه شخص علاوه بر همسر و فرزندان، به پدر متوفی نیز تعلق می گیرد.

طبقات ارث

مطابق قانون مدنی، طبقات و درجات ارث به شرح زیر است:

طبقه اول

پدر، مادر و فرزند در درجه نخست از طبقه اول ارث هستند. بنابراین وجود هر یک وراث درجه اول مانع از ارث بری سایر وراث طبقه اول خواهد شد.

نوه ها در درجه دوم از طبقه اول ارث هستند. در صورت فوت والدین، نوه ها در اولویت ارث قرار می گیرند.

طبقه دوم

درجه نخست از طبقه دوم وراث شامل پدربزرگ، مادربزرگ، برادر و خواهر است.

درجه دوم از طبقه دوم وراث نیز شامل اجداد پدربزرگ، مادر بزرگ و اولاد برادر و خواهر است.

طبقه سوم

درجه نسخت این طبقه شامل عمو، عمه خاله و دایی است.

درجه دوم از طبقه سوم نیز شامل اولاد عمو، عمه، خاله و دایی است.

لازم به ذکر است، مطابق تبصره 452 قانون مجازات اسلامی، بستگان مادر از دیه متوفی سهم ندارند و هنگام تقسیم دیه بین وراث باید به این نکته توجه داشته باشید. این تبصره به شرح زیر است:

(( ورثه مقتول، به جز بستگان مادری و نسبت به سهم الارث خود از دیه مقتول ارث می برند.))

اگر می خواهید در خصوص سهم الارث هر یک از اولیای دم اطلاعت بیشتری بدست آورید، می توانید با مجموعه وکیل آگاه تماس بگیرید.

سهم زن از ارث شوهر

مطابق ماده 940 قانون مدنی، زوجینی که عقد آنها دائم باشد از یکدیگر ارث می برند. بنابراین شرط ارث بردن زن از شوهر یا تعلق گرفتن دیه شوهر به زن، عقد دائمی است. به طورکلی ارث در عقد موقت وجود ندارد، تنها در صورتی ارث به زن در نکاح موقت تعلق می گیرد که شخص در وصیت نامه مالی را برای زوجه اش که در نکاح موقت با وی بوده، منعقد کرده باشد.

مطابق با قانون فقه اسلامی و ماده 913 قانون مدنی، سهم الارث زن از شوهرش در صورتی که مرد فرزند داشته باشد، یک هشتم خواهد بود. بنابراین در تقسیم دیه بین اولیای دم، زن از دیه شوهر سهم دارد. در پاسخ به این سوال که آیا دیه شوهر به زن تعلق میگیرد؟ می توان گفت، اگر عقد دائم باشد، سهم الارث زن مطابق قانون مدنی یک هشتم خواهد بود و به همین میزان نیز از دیه شوهر ارث می برد.

آیا دیه شوهر به زن تعلق میگیرد

نحوه تقسیم دیه چگونه است؟

در قسمت های قبلی در مورد این که دیه مقتول به چه کسانی تعلق می گیرد و سهم الارث هر یک از وراث چقدر است، توضیح دادیم. در این قسمت قصد داریم به نحوه تقسیم دیه بین وراث بپردازیم.

مطابق قانون زمانی که شخص بر اثر جنایتی فوت کند، دیه متوفی بین اولیای دم مطابق قانوان تقسیم خواهد شد که مطابق قانون، در تقسیم دیه بستگان مادری سهمی ندارند و باید آنها را از ردیف وراث حذف کرد.

تقسیم دیه بین اولیای دم مطابق با طبقات وراث و اولویت آنها در دریافت دیه مشخص می شود. در قانون مدنی حصه و سهم هر یک از وراث مشخص شده و تقسیم دیه تابع همین تقسیم بندی خواهد بود. در مورد این که آیا دیه شوهر به زن تعلق میگیرد نیز می توان گفت، در صورتی که همسر مقتول باردار باشد و انعقاد نطفه پیش از فوت اتفاق افتاده باشد و جنین زنده متولد شود، بر سهم الارث همسر از دیه تاثیر گذار خواهد بود. به طور کلی سهم الارث زن از اموال شوهر یک هشتم است که این سهم در تقسیم دیه بین اولیای دم در نظر گرفته می شود.

اگر در جنایتی که اتفاق افتاده، مجنی علیه توسط یکی از وراث خود فوت کند، در این صورت دیه به مقتول تعلق نمی گیرد. و در شرایطی که در اثر جنایت دو نفر فوت کنند که بین آنها رابطه توارث وجود دارد، در این صورت دیه شخص اول به متوفی دوم خواهد رسید.

جمع بندی

در این مطلب به بررسی سهم الارث هر یک از اولیای دم پرداختیم. این مورد که آیا دیه شوهر به زن تعلق میگیرد، باید بگوییم که مطابق قانون مدنی سهم الارث زن از اموال شوهر یک هشتم است. در صورتی که بر اثر جنایتی شخص فوت کند، همسر او نیز طبق سهم الارث خود از دیه مقتول ارث می برد.

 

در این مقاله از سایت وکیل مشهد سعی کردیم اطلاعات جامعی در رابطه با مراحل گرفتن دیه را در اختیار شما قرار دهیم.

همچنین شما میتوانید جهت مطالعه مقالات بیشتر در زمینه کیفری به صفحه وکیل کیفری مشهد مراجعه نمایید.

چنانچه در این زمینه به دنبال وکیل پایه یک دادگشتری مجرب هستید درخواست مشاوره خود را در صفحه مشاوره رایگان وکالت ثبت نمایید تا کارشناسان ما با شما تماس برقرار کنند.

آیا دیه شوهر به زن تعلق میگیرد؟

بر اساس قانون مجازات اسلامی، دیه مالی است که به دلیل جنایت بر نفس یا عضو، به مجنی علیه یا اولیای دم پرداخت می شود. بنابراین، اگر شخصی که جنایت بر او واقع شده زنده باشد، دیه به خودش پرداخت خواهد شد. در صورتی که با وقوع جرم، فرد فوت کرده باشد، دیه او به اولیای دم پرداخت خواهد شد.

سهم زن از ارث شوهر چقدر است؟

مطابق ماده 940 قانون مدنی، زوجینی که عقد آنها دائم باشد از یکدیگر ارث می برند. بنابراین شرط ارث بردن زن از شوهر یا تعلق گرفتن دیه شوهر به زن، عقد دائمی است. به طورکلی ارث در عقد موقت وجود ندارد، تنها در صورتی ارث به زن در نکاح موقت تعلق می گیرد که شخص در وصیت نامه مالی را برای زوجه اش که در نکاح موقت با وی بوده،  منعقد کرده باشد.
4.2/5 – (11 امتیاز)

دیدگاه‌ها

8 پاسخ به “آیا دیه شوهر به زن تعلق میگیرد؟”

  1. ایا زن از دیه شوهر سابق حق ارث دارد یانه

    1. سلام‌اگر طلاق گرفته باشد خیر ولی اگر مهریه داشته باشد در قبال مهریه میتواند توقیف کنید دیه را .

  2. الهام نیم‌رخ
    الهام

    سلام چرا دیه زن نصف دیه مرده؟
    و اگه مرد در صورت فرزند داشتن دیه اش برای زن یک هشتم میشه دیگه چیزی از اون دیه برای زن باقی نمیمونه؟

    1. سلام دیه زن در جرایم عمدی مثل قتل و جرح و … نصف دیه مرد هست ولی در تصادفات و حوادث کار برابر با دیه مرد پرداخت میگردد و درصورت داشتن فرزند سهم زن یک هشتم است هر چند که خانم از جهت مطالبه مهریه میتواند دیه مرد را توقیف کند

  3. سلام من اگه با کسی دیگع عقد و محضری کنم از دیه نامزدم چیزی ب من تعلیق میگیره

  4. باسلام من چهار ساله ازدواج کردم و شوهرم چند روز پیش تصادف کرد فوت کرد الان من باید چیکار کنم

    1. سلام وقت بخیر
      بستگی به خود شما دارد ولی در حالت کلی میتوانید برای دریافت مهریه از دیه همسرتون اقدام کنید و هم چنین پیگیر مطالبه سهم الارث خود باشید
      جهت انجام اقدامات فوق توسط وکیل با شماره ۰۹۱۵۵۸۰۲۳۵۳ تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با وکیل 09155802353 Call Now Button09155802353 تماس بگیرید